Geplaatst op: 06-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Chatbot voor Amsterdams cultureel aanbod

Chatbot voor Amsterdams cultureel aanbod
We hadden ze al eerder in Brussel en Antwerpen gesignaleerd maar nu heeft ook Amsterdam zijn eigen chatbot.

De nieuwe chatbot Goochem gidst de in cultuur geïnteresseerde gebruikers via Facebook Messenger online door het brede aanbod in Amsterdam en de regio. De innovatieve tool is een geautomatiseerde gesprekspartner die het mogelijk maakt heel gericht te oriënteren in het cultureel aanbod van een stad. Goochem richt zich op Amsterdammers en Nederlandse bezoekers en ’spreekt’ Nederlands. De chatbot is ontwikkeld door Amsterdam Marketing in samenwerking met de gemeente Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam.


Goochem: slimme online hulp bij overvloed aan keuze

Via Facebook Messenger geeft Goochem op basis van persoonlijke voorkeuren van de gebruiker, toegesneden suggesties voor culturele activiteiten in heel Amsterdam en de regio. Hierdoor wordt het keuzeproces voor de gebruiker vergemakkelijkt en wordt deelnemen aan cultuur nog laagdrempeliger. Bovendien laat Goochem alternatieven en minder bekende voorstellingen, optredens of tentoonstellingen zien in Amsterdamse buurten en plekken in de regio die op het eerste oog wellicht gemist zouden worden. De chatbot leert van elke vraag en zal ook steeds beter worden. Vandaag waren zoektermen als 'museum' en 'scheepvaart' nog te moeilijk.


Frans van der Avert: Logische uitbreiding

‘Niet altijd heb je de tijd om uitvoerig te gaan zoeken naar de dingen die er te doen zijn in Amsterdam of daarbuiten. Onze organisatie maakt op vele manieren de informatie over Amsterdam, en ook hetgeen er te doen is, toegankelijk. Dit doen we via ons online platform iamsterdam.com, via social media en bijvoorbeeld de Uitmarkt en Uitkrant. Maar ook via onze /uit-campagne. Goochem is daarop een logische uitbreiding om het aanbod voor alle doelgroepen zo inzichtelijk, toegankelijk en relevant mogelijk te maken’, aldus Frans van der Avert, directeur Amsterdam Marketing.


Nu Nederlands, later ook in Engels

Chatbot Goochem is ontwikkeld in het Nederlands. Het is de bedoeling Goochem ook Engelstalig uit te brengen, zodat internationale bezoekers ook op deze slimmere wijze door het Amsterdamse aanbod gegidst en verspreid kunnen worden. De naam Goochem refereert aan het Amsterdams voor iemand die snugger denkt te zijn, of in dit geval is.


Inspelen op geluksbeleving

Deelnemen aan cultuur werkt positief op de ontwikkeling en geluksbeleving van mensen. Goochem draagt bij aan het stimuleren hiervan door keuzes aan te reiken. Zo moet bijvoorbeeld de jongere generatie - gewend om dingen in een ‘snapchat’ van een seconde te doen - niet te lang bezig zijn met zoeken naar de dingen die ze willen zien, doen en bezoeken. Goochem vergemakkelijkt dit zoeken door op basis van voorkeuren op personen toegesneden tips voor te leggen.



Link: www.iamsterdam.com/goochem
Topics:Cultuur
Trefwoorden: facebook, chatbot, amsterdam, cultuur

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...