Geplaatst op: 13-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Lelystad Airport: Oplossing voor Veluwe, doek valt voor paracentrum Teuge

Lelystad Airport: Oplossing voor Veluwe, doek valt voor paracentrum Teuge
Bron: Shutterstock
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu past de voorgenomen vliegroutes voor Lelystad Airport aan. Dat is goed nieuws voor het noordelijk deel van de Veluwe maar voor het parachutespringen op Teuge niet want daar is geen oplossing voor gevonden.


Er vliegen straks geen vliegtuigen vanuit Lelystad op 6.000 voet (ca. 1.800 meter) over het noordelijk deel van de Veluwe. In plaats daarvan kunnen vliegtuigen langer gebundeld doorvliegen naar het zuiden en doorklimmen naar tenminste 9.000 voet (ca. 2,7 kilometer) om pas voorbij Apeldoorn af te buigen naar het zuidwesten. Ook zal in de praktijk vaak hoger gevlogen worden dan is aangegeven, wat leidt tot efficiënter vliegen en minder geluid op de grond. Voor het zweefvliegen op Lemelerveld ontstaat ruimte voor behoud van een groot deel van de activiteiten, omdat het hiervoor beschikbare luchtruim omhoog gaat van 3.000 naar 4.500 voet.



Dit blijkt uit de brief die staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) hierover vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hierin staan de resultaten beschreven van de zoektocht van de afgelopen twee maanden naar verbetermogelijkheden voor de aansluitroutes van en naar Lelystad Airport. Daarvoor had Dijksma ook het Britse bureau Helios gevraagd een ‘second opinion’ uit te voeren op de in juni door LVNL en CLSK gepresenteerde ontwerp aansluitroutes.


Geen oplossing voor Teuge

Voor het parachutespringen op Teuge is geen oplossing gevonden. Alternatieve routes vielen af omdat ze niet veilig gevlogen kunnen worden of het Schipholverkeer dwars zitten. Ook het eerder door Teuge gepresenteerde alternatieve routevoorstel is niet haalbaar, omdat het door Schiphol luchtruim vliegt, ook op andere onderdelen niet voldoet aan de afspraken die in 2014 aan de Alderstafel Lelystad zijn gemaakt en daarmee tot aanzienlijke vertraging van de realisatie van Lelystad Airport leidt. Daarom wil Dijksma samen met de paraclub, de luchthaven en de provincies een andere locatie voor het paraspringen zoeken, waar wel ruimte is om nu en in de toekomst van grote hoogte te kunnen springen. Ook gaat ze samen met alle betrokken partijen aan een oplossing werken voor de toekomst van luchthaven Teuge door bijvoorbeeld ander recreatief luchtverkeer van Lelystad naar daar te verplaatsen.


Aansluitroutes Lelystad Airport

Lelystad gaat vanaf 2019 vluchten van Schiphol overnemen zodat er meer ruimte ontstaat op Schiphol voor vluchten die bijdragen aan het internationale netwerk en dus aan de Nederlandse economie. In 2014 zijn daarom de routes die dichtbij Lelystad liggen (de B+ routes) in afstemming met de Alderstafel (overheden, sector en omwonenden) vastgesteld en in het luchthavenbesluit opgenomen. Deze routes moeten aansluiten op de ‘snelwegen’ in het hogere luchtruim. Het route-ontwerp voor deze aansluitroutes is gemaakt door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK). Enkele aansluitroutes zijn voor een gedeelte ontworpen op 1800 meter hoogte (6000 voet). In de praktijk zal in veel gevallen hoger gevlogen worden. Het ontwerp is de minimale vlieghoogte waarop teruggevallen kan worden, ook in geval van bijvoorbeeld verstoringen. In de praktijk laten de operationele omstandigheden het vaak toe sneller te stijgen en dus eerder hoger te vliegen.


Herziening van het luchtruim

Om op Lelystad meer dan 10.000 vliegbewegingen in te passen wordt nu gewerkt aan de herinrichting van het luchtruim. Deze herinrichting biedt ruimte voor de verdere ontwikkeling van Schiphol, Eindhoven en de doorgroei van Lelystad naar 45.000 vliegbewegingen. Herinrichting van het luchtruim zal voor de toekomst ook ruimte moeten bieden om de aansluitroutes voor Lelystad Airport optimaler (bijv. hoger) in te passen. Luchtruimgebruikers en provincies worden de komende jaren nauw bij dit ontwerpproces betrokken.


Proces vanaf nu

Om te voldoen aan de behoefte aan informatie in de regio over wat de voorgestelde aansluitroutes voor iedereen concreet betekenen, organiseert het ministerie in de tweede helft van september verschillende informatiebijeenkomsten. Hier wordt een zo compleet en concreet mogelijk beeld gegeven van wat mensen kunnen verwachten, inclusief geluidsimulaties op verschillende vlieghoogten. Aansluitend heeft gedurende de maand oktober iedereen de gelegenheid om zienswijzen in te brengen in een brede internetconsultatie op het voorliggende ontwerp van de aansluitroutes. Parallel worden er ook consultatiebijeenkomsten met luchtruimgebruikers gehouden. Over de resultaten van beide consultatietrajecten, en wat hiermee gedaan wordt, wordt de Tweede Kamer in november geïnformeerd.

Link: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2017Z11956&did=2017D24978
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
06/02/25
Van Gogh Homeland presenteert de Groene Kathedraal
De Tilburgse Spooorzone krijgt in het voorjaar van 2026 in de vorm van een Groene Kathedraal een tijdelijk stedelijk lunapark. De Groene Kathedraal wordt een podium voor een prikkelend programma voor een breed publiek, waar met positiviteit en verbeeldingskracht aandacht wordt gevraagd voor dilemma’s en oplossingen voor de grote duurzaamheidsopgaven in Brabant, het Homeland van Vincent van Gogh.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...