Te lage afschuifsterkte zorgde voor instorten P1 garage Eindhoven Airport
![Te lage afschuifsterkte zorgde voor instorten P1 garage Eindhoven Airport](images/20170925_103822.jpg)
Zonet zijn de
resultaten bekend gemaakt waarom de in aanbouw zijnde P1 garage bij Eindhoven
Airport instortte. Het incident vond plaats op zaterdag 27 mei 2017. De hoge
temperatuur en de geringe afschuifsterkte zorgden voor de instorting.
De afgelopen maanden hebben TNO, in opdracht van Eindhoven Airport N.V., en
Adviesbureau Hageman, in opdracht van BAM, onderzoek gedaan naar de technische oorzaak
van de instorting. Deze onderzoeken hebben geleid tot een eenduidige conclusie.
Uit de onderzoeken blijkt dat de instorting is gestart op de vierde verdieping. De vloeren van de garage zijn bollenplaatvloeren van het type BubbleDeck. De vloer is opgebouwd uit geprefabriceerde breedplaten, geproduceerd met zelfverdichtend beton, die aan de bovenzijde niet zijn opgeruwd. Op de breedplaten wordt op de bouwplaats een druklaag van ter plaatse gestort beton aangebracht. Als de vloer gereed is, vindt de overdracht van trekkrachten van de ene gewapende breedplaat naar de andere plaats via koppelstaven die op de breedplaten in de druklaag is opgenomen. Hiervoor is het noodzakelijk dat het aansluitvlak tussen de breedplaat en het ter plaatse gestorte beton voldoende sterk is.
Uit de onderzoeken is naar voren gekomen dat de afschuifsterkte van het aansluitvlak van de breedplaten onvoldoende was om de trekkracht over te dragen. Het aansluitvlak voldeed niet aan de daarvoor in Nederland geldende norm, te weten de NEN-EN 1992-1-1.
Warm
De hoge temperatuur op 27 mei 2017 is een omstandigheid geweest waarbij dit
gebrek tot uiting is gekomen. Door de instraling van de zon werd de bovenkant
van de vloer warmer dan de onderkant. Door dat temperatuurverschil ontstond een
extra trekkracht aan de onderzijde van de vloer. Deze extra trekkracht is
bepalend geweest voor het moment van de instorting.
Uit de onderzoeken zijn geen aanwijzingen naar voren gekomen voor andere technische oorzaken die tot instorting van de constructie hebben geleid.