Geplaatst op: 26-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Toeristische ondernemers Noord- en Midden-Limburg tevreden over zomer

Toeristische ondernemers Noord- en Midden-Limburg tevreden over zomer
Horst aan de Maas

Toeristische ondernemers uit Noord en Midden-Limburg zijn tevreden over de geboekte bedrijfsresultaten tijdens de zomervakantie. Dit blijkt uit een jaarlijks tevredenheidonderzoek uitgevoerd door VVV Midden-Limburg en Leisure Port.


Midden-Limburg

In Midden-Limburg geeft maar liefst 54% van de ondernemers aan deze zomervakantie een stijging van het aantal gasten gemeten te hebben ten opzichte van de zomervakantie in 2016. 77% van de ondernemers geeft aan een nagenoeg gelijkblijvende of stijgende omzet genoteerd te hebben. Bijna een vierde van de ondernemers heeft zelfs een stijging in de omzet van meer dan 10% mogen noteren in afgelopen zomervakantie. Slechts 9% is ontevreden over het geboekte omzetresultaat. Vooral de verblijfsaccommodaties kijken met tevredenheid terug op de zomerperiode.


Bij de ondernemers in de dagrecreatie zijn de resultaten beïnvloed door het weer. Enkele ondernemers geven aan dat het mindere weer gezorgd heeft voor minder gasten en een (lichte) omzetdaling. Onder de horecaondernemers zag maar 9% minder gasten binnen komen. Dit ondanks het feit, dat de helft van de ondernemers de prijzen recentelijk iets verhoogd heeft. In Midden-Limburg ziet men naast een groot aantal Duitse bezoekers met name het aantal Belgische (dag)toeristen toenemen.


VVV Midden-Limburg ziet meer positieve signalen en groeicijfers. In de zomerperiode hebben maar liefst 41% meer bezoekers de website van VVV Midden-Limburg, www.vvvmiddenlimburg.nl bezocht. Tot nu toe ligt het bezoekerscijfer van www.vvvmiddenlimburg.nl 22% hoger dan in dezelfde periode in 2016. Deze positieve cijfers gelden ook voor het webshop bezoek. In de eerste acht maanden van dit jaar is er een stijging van ruim 21% t.o.v. dezelfde periode in 2016. Zo leveren zowel de website als ook webshop van VVV Midden-Limburg een flinke en bijdrage in de promotie van de regio Midden-Limburg. Ook andere marketing inspanningen van VVV Midden-Limburg blijven niet onopgemerkt. De regio Midden-Limburg wordt steeds vaker bezocht door groepen.


Noord-Limburg

Ook in Noord-Limburg, waar Leisure Port het onderzoek heeft uitgevoerd, waren de resultaten goed.

De verblijfsrecreatie was positief. Van de respondenten geeft 87% aan evenveel of meer gasten te hebben ontvangen. Bedrijven met meer dan 25 slaapplaatsen hebben de grootste stijging doorgemaakt. Sommigen melden zelfs een stijging van meer dan 20%.


Campings hebben ondanks veel prijsstijgingen beter gedraaid dan in de zomervakantie van 2016. Daarbij is de stijging van het aantal Vlaamse gasten opvallend: 25% van de verblijfsaccommodaties ontving meer Belgen dan in de zomer van 2016.


Ook de horecaondernemers zijn tevreden. Van de ondernemers geeft 32% aan minder gasten te hebben ontvangen, maar toch een stijging van de omzet konden noteren. 82% Van de respondenten boekten evenveel of meer omzet. De besteding per gast steeg dit jaar en enkele ondernemers geven aan dat er meer Vlamingen te gast zijn geweest dan anders.

In de categorie dagrecreatie ontving 36% van de ondernemers meer dan 10% extra gasten ontvangen. Slechts één bedrijf geeft aan minder gasten te hebben gehad.


Van de respondenten geeft meer dan de helft (52%) aan dat het weer geen invloed heeft gehad op de resultaten. Slechts 11% zegt dat het goede weer bijgedragen heeft aan de goede resultaten en 10% vond het weer juist slecht en geeft aan dat dit omzet heeft gekost.

Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, noord-limburg, midden-limburg

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...