Geplaatst op: 12-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award uitgereikt

TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award uitgereikt
Donné Verhoef is de winnares van de TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award. Deze prijs werd tijdens de diploma-uitreiking van Tio Utrecht, toegekend aan de beste duurzaam toerisme scriptie van Nederland en België. De scriptie met als probleemstelling ‘Hoe kunnen Nederlandse touroperators toeristen beter voorbereiden op een cultuurshock, om zo positief bij te dragen aan duurzaam toerisme?' vond de jury de meeste potentie in praktische toepasbaarheid hebben.


Zes inzendingen

Zes hogescholen (vijf Nederlandse en één Belgische) selecteerden hun beste scriptie op het gebied van duurzaam toerisme. Uit deze zes inzendingen werd de scriptie van Donné door de vakjury als beste beoordeeld waarmee ze de award en een reischeque van 1.000 euro won. In haar scriptie onderzocht Donné de probleemstelling: ‘Hoe kunnen Nederlandse touroperators toeristen beter voorbereiden op een cultuurshock, om zo positief bij te dragen aan duurzaam toerisme?` De jury was vooral te spreken over het feit dat het onderwerp nog weinig benoemd is en erg relevant is voor de branche. Donné is dit jaar afgestudeerd aan de opleiding Internationaal Toeristisch Management aan Hogeschool Tio te Utrecht.


Veel potentie in praktische toepasbaarheid

Melvin Mak, Manager Sustainability TUI Benelux en juryvoorzitter: "Het onderwerp dat Donné naar voren brengt, is iets waar we in de branche nog nauwelijks over spreken. Er zit qua praktische toepasbaarheid veel potentie in dit onderzoek om toeristen beter voor te bereiden op wat hun te wachten staat op een bestemming. Dat is ook één van de doelen van deze scriptieprijs: studenten stimuleren om onderzoek te doen naar hoe we de reisbranche verder kunnen verduurzamen.” Ko Koens, van CELTH vult aan: "Op deze wijze brengen studenten niet alleen de reisbranche, maar ook universiteiten en hogescholen verder op het gebied van duurzaamheid”.


Vakantieganger beter voorbereiden op cultuurverschillen

De resultaten van het onderzoek beschrijven onder andere dat reisorganisaties weliswaar geen invloed hebben op hoe een vakantieganger een cultuurverschil of cultuurshock ervaart, maar de vakantieganger wel beter kunnen voorbereiden. Het managen van verwachtingen van klanten kan verbreed worden naar onderwerpen die te maken hebben met duurzaamheid, zoals culturele verschillen tussen vakantieganger en de situatie op de bestemming. De jury bestond naast Melvin Mak verder uit Gerben Hardeman (ANVR), Saskia Pepping (MVO Nederland), Raf de Bruijn (Toerisme Vlaanderen), Ilse Meyers (ABTO), Ko Koens (CELTH) en Nico van Gorp (TUI Belgium). De award is een samenwerking tussen TUI Benelux en Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH).

Trefwoorden: duurzaam toerisme, reisbranche, touroperators, culturen, celth

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...