Automobilist snapt zijn eigen auto niet
Op reis is het handig
als allerlei technologische snufjes het je makkelijk maken. De
rijtaakondersteunende functies, zoals dat wordt genoemd door fabrikanten en
brancheorganisaties, zijn nog niet genoeg bekend bij de automobilist.
Technologische ontwikkelingen in auto’s spelen een belangrijke rol bij het
terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer en het verbeteren van
de doorstroming op de weg. Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust
met slimme rijtaakondersteunende systemen. Uit onderzoek van Connecting
Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders
(VZR) blijkt echter dat de potentie van deze systemen niet voldoende wordt
benut. Automobilisten maken er nog maar weinig gebruik van en zijn vaak
niet bekend met welke technologie hun auto is uitgerust.
Waarschuwen en ingrijpen
De afgelopen jaren worden nieuwe auto’s steeds meer uitgerust met slimme
systemen, zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise
Control. Systemen die ervoor zorgen dat auto’s steeds meer zelf kunnen rijden
maar bovenal gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. Deze systemen
staan bekend als Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). ADAS systemen
worden steeds meer gemeengoed. Inmiddels zijn er zo’n 50 systemen op de markt,
waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn.
Laag bewustzijnen
kennis
Uit onderzoek van verkeerspsycholoog Ilse Harms, Connecting Mobility, onder
1.355 zakelijk rijders blijkt echter dat deze systemen nog maar weinig worden
gebruikt. Harms: "De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke
technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust
aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende
instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen
er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en
gebruiken.”