Geplaatst op: 20-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Vrijetijdssector tekent voor betere toegankelijkheid

Vrijetijdssector tekent voor betere toegankelijkheid
Foto: Zonnebloem

Tientallen vrijetijdslocaties zoals het Rijksmuseum, Paleis Het Loo, Safaripark Beekse Bergen, het Concertgebouw, Diergaarde Blijdorp, het Van Gogh Museum, de Efteling en diverse Eredivisieclubs ondertekenen vandaag in de Efteling het Zonnebloemconvenant ‘Samen maken we de Nederlandse vrijetijdssector beter toegankelijk’.

60 locaties vrijetijdssector
Daarmee zetten deze bedrijven een grote stap naar een toegankelijker Nederland. Het convenant is een initiatief van de Zonnebloem. Vóór 2020 maakt de vrijwilligersorganisatie met financiële steun van de VriendenLoterij 60 vrijetijdslocaties beter toegankelijk. Volgens Zonnebloemdirecteur Marc Damen is dat hard nodig. "Qua toegankelijkheid loopt Nederland achter op de ons omringende landen. We willen dat nog meer mensen met een lichamelijke beperking kunnen genieten van een dagje uit.”


Groot aantal met beperking
Nederland telt zo’n 1,4 miljoen mensen met een lichamelijke beperking. Het overgrote deel ervan blijft vaker thuis dan hen lief is. Damen: "Een dagje naar een dierentuin of museum is voor hen minder vanzelfsprekend. Vaak is de informatie over de toegankelijkheid op de website onvolledig. Daarnaast zijn faciliteiten, zoals invalidentoiletten of rolstoelpaden, dikwijls onvoldoende aanwezig of ze voldoen niet aan de juiste afmetingen. Of de kaartjesautomaten zijn te hoog voor mensen in een rolstoel.”

Kennis ontbreekt
De vrijetijdssector wil hier graag wat aan doen, maar het ontbreekt vaak aan inzicht en kennis. Begin dit jaar kreeg de Zonnebloem vanuit de VriendenLoterij een extra bijdrage van € 574.000,- om het project ‘Onbeperkt Eropuit’ te realiseren. Met dit project zet de vereniging haar kennis en ervaring in om samen met de vrijetijdssector theaters, attractieparken, dierentuinen, musea en voetbalstadions beter toegankelijk te maken.


Scan gemaakt
In opdracht van de Zonnebloem krijgen de deelnemende vrijetijdslocaties een locatiescan, waarin de faciliteiten technisch worden gekeurd. Daarnaast testen zo’n vierhonderd rolstoel- en scootmobielgebruikers, de zogenoemde mystery guests, en Zonnebloemvrijwilligers de locaties in de praktijk. Op basis van de uitkomsten adviseert de Zonnebloem de vrijetijdslocaties over wat beter kan.

Yvonne de Paauw is één van deze mystery guests. "Vaak zijn kleine aanpassingen al verbeteringen, waardoor ik er wél op uit kan”, vertelt de Schiedamse. Ook geeft de Zonnebloem workshops aan medewerkers van vrijetijdslocaties. Daarin staan bewustwording, bejegening en kennis centraal.


Kennispartner
De Zonnebloem zet zich al bijna 70 jaar in om mensen met een lichamelijke beperking mee te laten doen aan de maatschappij. "Onze deelnemers en vrijwilligers weten als geen ander dat toegankelijkheid een voorwaarde is om er onbezorgd op uit te kunnen gaan.Alle vrijetijdslocaties waarmee we samenwerken, geven aan dat zij heel graag voor iedereen toegankelijk willen zijn. Hierdoor kan iedereen zorgeloos en vanzelfsprekend mee doen aan de maatschappij.Dat is zoals het hoort”, vertelt Damen. De Paauw is blij met dit Zonnebloemproject. "Hoe meer vrijetijdslocaties hieraan meedoen, des te beter. Dan wordt eropuit gaan een stuk gemakkelijker én leuker.”

Meer lezen?
Meer over de toegankelijkheid van Nederlandse dagattracties in het artikel Nederlandse vrijetijdssector nog altijd niet voldoende toegankelijk.
Trefwoorden: reizen, toegankelijk, recreatie, sport

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...