Reisorganisatie Riksja
Travel is onlangs een crowdfundingsactie gestart om een hotel in Costa
Rica te bouwen. Een hotel waarbij de winst van het hotel geïnvesteerd wordt in
educatieprojecten. Ze hebben de handen ineen geslagen met stichting Con Corazón
om dit hotel ‘met een hart’ te realiseren.Riksja neemt ook financieel
deel in dit project.
Tweede Hotel Con Corazón Stichting Con Corazón startte acht jaar geleden een succesvol hotel in Granada,
Nicaragua. Samen met hen wil Riksja Travel nu een tweede hotel realiseren,
ditmaal in Costa Rica.
De touroperator bewandelt twee paden. Ten eerste neemt het zelf financieel deel
aan het hotel, zo'n 50.000 euro. Daarnaast weet het met zijn netwerk veel mensen aan te spreken
om te investeren in dit maatschappelijk verantwoorde hotel. Voor de crowdfundingactie is een doel van 250.000 euro gezet.
"Het wordt niet zomaar een hotel, maar een hotel met een hart. De winst die
gemaakt zal worden, wordt geïnvesteerd in educatie projecten die ervoor zorgen
dat kinderen hun school afmaken”, aldus Leontien Kimmel, projectleider bij
Riksja Travel. "De financiering komt deels vanuit Riksja Travel zelf. Verder
willen we, naast enkele grote investeerders, het hotel financieren door middel
van crowdfunding. Er zijn verschillende participatiemogelijkheden. Je kunt geld
lenen, geven of overnachtingen kopen. Zo kan iedereen op zijn eigen manier
helpen om de wereld een stukje mooier te maken.”
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.