Geplaatst op: 15-01-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Wat vinden duurzame reizigers belangrijk?

Wat vinden duurzame reizigers belangrijk?
Van de reizigers die kiezen voor een verre reis vindt 89 procent aandacht voor de natuur het belangrijkste aspect van duurzaamheid op reis. Dat blijkt onder meer uit een onderzoek van verre reizen-specialist Better Places onder 236 reizigers.


In totaal hebben 236 reizigers die in 2017 op reis gingen met Better Places een enquête ingevuld over duurzaam reizen. Daaruit blijkt onder meer dat reizigers aandacht voor de natuur het belangrijkste vinden. Maar liefst 89 procent van de respondenten gaf aan dat aspect het belangrijkste te vinden. Daarna volgden aandacht voor mensen (69%), eerlijke handel (61%), aandacht voor dieren (52%) en klimaatverandering (47%). Armoedebestrijding wordt het minst belangrijke aspect gevonden bij de verre reizen (44%).

Nuance hoge percentages
Deze percentages vallen hoog uit. Helga van Leur gebruikte het onderzoek ook kort in haar presentatie tijdens het ANVR duurzaamheidscongres Changes in Tourism op 10 januari tijdens de tweede vakdag van de Vakantiebeurs. De reizigers van Better Places zijn al sterk gericht op duurzaam leven. Daarbij  meldt het bedrijf dat deze aanname voor een groot deel van de klanten klopt. Een kleiner deel laat zich niet leiden door het duurzame karakter van dit reisbedrijf en boekt vanwege het aanbod. Het onderzoek laat wel duidelijk zien dat als mensen al sterk letten op duurzaam leven wat zij dan belangrijk vinden bij duurzaam reizen.


Compensatie CO2-uitstoot belangrijk bij kiezen reisaanbieder

Reizigers die kiezen voor een duurzame reisorganisatie doen dat niet voor niets. Meer dan de helft (63%) van de deelnemers geeft aan de aandacht voor duurzaamheid belangrijk te vinden bij de keuze voor een reisaanbieder. Een ruime meerderheid (55%) vindt het daarnaast belangrijk dat de CO2-uitstoot van de reis gecompenseerd wordt, wat bij Better Places het geval is. Circa 18 procent vindt dit zelfs heel belangrijk. Better Places was de eerste reisorganisatie in Nederland die in 2016 de CO2-uitstoot van al haar reizigers - inclusief de vlucht - zelf is gaan compenseren. Inmiddels volgen meer reisorganisaties, zoals Koning Aap en Riksja.


Minder plastic op reis

De reductie van plastic afval is ook een hot topic in de reisbranche. Daarom geeft Better Places haar reizigers een hervulbare waterfles mee op reis. Dit bespaart al snel twee plastic waterflesjes per persoon per dag. Tweederde van de respondenten vindt dit positief. Helaas blijken er in de praktijk maar weinig punten te zijn waar reizigers de hervulbare waterfles kunnen vullen.


Better Places werkt er hard aan om hier verandering in te brengen. Zo steunt de reisorganisatie het initiatief ‘Refill Bali’, een app met een kaart waarop 250 ‘refill stations’ staan aangegeven, plekken waar je je waterfles kunt bijvullen met drinkwater. Ook stimuleert Better Places lokale reisexperts en hotels om grote hervulbare waterflessen beschikbaar te stellen voor reizigers.


Duurzaamheid belangrijke factor voor groei

Volgens directeur Saskia Griep is aandacht voor duurzaamheid een belangrijke factor voor groei. "Better Places heeft sinds de start in mei 2015 bewezen dat je als duurzaam bedrijf zeer succesvol kunt zijn.” De reisorganisatie groeide in omzet van 880.000 euro in 2015 naar 6,3 miljoen euro in 2017. Ruim 4.000 reizigers boekten in 2017 een reis bij Better Places. Zij beoordeelden de organisatie met gemiddeld een 9,1. Inmiddels is er ook een Duitse en Engelstalige website.

Better Places is een social enterprise en doneert elk jaar tien procent van haar winst aan positieve initiatieven die de wereld een beetje beter maken. Dit jaar doneerde het bedrijf onder meer 5.000 dollar aan Refill Bali.


Over het onderzoek

De data in dit persbericht zijn verzameld op basis van een online enquête die is verstuurd naar 727 reizigers die in 2017 op reis geweest met Better Places. De enquete is ingevuld door 236 reizigers. Zij reisden naar landen als India, Vietnam, Madagaskar, Zuid-Afrika, Peru, Cuba, Colombia, Costa Rica, Indonesië, Suriname, Jordanië en Tanzania.

Link: https://www.betterplaces.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/12/24
Exclusief voor leden
32% wil feestdagen zonder schoonouders
Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...