Landal GreenParks verkocht
Eigenaar Wyndham Worldwide heeft haar Europese vakantieparken verkocht. Ook Landal GreenParks gaat mee naar de nieuwe eigenaar Platinum Equity.
De Europese divisie van Wyndham
Worldwide is voor 1,3 miljard dollar verkocht. Naast Landal
GreenParks krijgen meer dan twee dozijn merken een nieuwe eigenaar
waaronder Novasol. De Europese divisie is goed voor meer dan 110.000
verhuuraccommodaties in 600 bestemmingen verspreid over 25 landen. De
omzet van de Europese divisie is zo'n 750 miljoen dollar, de
bruto-winst (EBITDA) 130 miljoen dollar.
Landal GreenParks is binnen de Europese divisie het grootste bedrijf. Volgens Managing Director Thomas Heerkens zien de nieuwe eigenaren kansen de Europese divisie verder te ontwikkelen. "Ze vinden bovendien Landal Greenparks een mooi en sterk merk en het hoge herhalingsbezoek spreekt ze enorm aan", vertelt hij aan NRIT. "Ze zien uitbreidingskansen voor Landal GreenParks in het buitenland waar nieuwe markten kunnen worden ontwikkeld zodat het aandeel buitenlandse gasten omhoog gaat."
De Europese parken blijven wel onderdeel van het Wyndham merk en betalen daarvoor een royalty van 1 procent over de netto-omzet. Wyndham was eerder van plan haar Europese parken af te scheiden van haar hotelactiviteiten. De transactie met Wyndham zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2018 afgerond worden.
Platium Equity heeft sinds haar start meer dan 200 bedrijven overgenomen. In de hospitality was het tot nu toe een kleine speler met 12 hotels met in totaal 3.000 kamers. Het bedrijf is vooral actief in Noord-Amerika en West-Europa waar het 16.000 werknemers heeft.
Landal presteert uitstekend
Landal GreenParks beheert en verhuurt 86 parken in Nederland, België,
Duitsland, Denemarken, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Zwitserland,
Tsjechië en Hongarije met bijna 15.000 accommodaties en 1.350
kampeerplaatsen. Het bedrijf ontvangt jaarlijks 2,8 miljoen gasten die
er 14 miljoen nachten doorbrengen. Bij Landal werken 3.000 mensen. In
2017 bedroeg de bruto-omzet 448 miljoen euro.
Vorig jaar werd in de markten waar Landal actief is gemiddeld 12 procent
omzetgroei gerealiseerd: Nederland (+8 procent), Duitsland (+17
procent), België (+10 procent) en Denemarken (+6 procent). De groei van
de markten buiten Nederland komt door extra marketinginspanningen om
meer gasten voor Landal GreenParks te interesseren.
Het directie- en managementteam van Landal GreenParks is de afgelopen maanden intensief betrokken geweest om samen met Wyndham de beste route voorwaarts te bepalen. Uitgangspunt in alle gesprekken en bij de uitwisseling van informatie was daarbij steeds om Landal GreenParks zo goed mogelijk te positioneren voor de verdere ontwikkeling van ons bedrijf.
"Met Landal GreenParks en de andere bedrijven van de Europese divisie van Wyndham, voegt Platinum een aantal prachtige merken toe aan haar portfolio van ondernemingen. Juist de kracht van ons merk, de sterke focus op onze gasten en onze strategische plannen waren voor Platinum een belangrijke redenen om Landal te willen overnemen,” aldus Thomas Heerkens, algemeen directeur van Landal GreenParks.
Landal investeert fors
Eind januari maakte Landal GreenParks bekend vier nieuwe parken te gaan bouwen: Kaatsheuvel en Volendam in Nederland, Bad Boltenhagen aan de Duitse Oostzeekust en het luxe wintersportpark Maria Alm in Oostenrijk. Daarnaast wordt geïnvesteerd in de vijf Deense parken en in het nieuwste park Gwel an Mor in Cornwall (Groot-Brittannië). Hiermee is in totaal 101 miljoen euro gemoeid.
Bovendien wordt 197 miljoen euro gestoken in kwaliteitsverbeteringen, uitbreidingen en nieuwbouw op bestaande parken, waarvan 39 miljoen euro in de bouw van 74 nieuwe energieneutrale woningen op Mont Royal (Duitsland) en de tweede fase van het meest duurzame recreatiepark van Nederland, De Reeuwijkse Plassen.