Geplaatst op: 02-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Twee elektrische hop-on-hop off bussen voor Amsterdam

Twee elektrische hop-on-hop off bussen voor Amsterdam

Stromma Nederland gaat nog dit voorjaar met zes Hop on-hop off bussen in Amsterdam rijden. Twee daarvan zijn volledig elektrisch. De bussen rijden om het centrum van de stad en sluiten aan op de hop-on-hop off service die Stromma al met boten biedt. Zowel de vervoerregio als de gemeente Amsterdam hebben ingestemd met de plannen.


Dit is een mooi voorbeeld hoe we toerisme op zowel milieu- als sociale aspecten kunnen verduurzamen. Op het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd, dat we op 5 april samen met de hogescholen Saxion, NHTV, NHL Stenden, Inholland en HZ organiseren, nog veel meer inspirerende cases in de thema's Boost your region en Opportunities in sustainability & digital innovation.


De bussen zijn  een aanvulling op de bestaande Hop on-Hop off Boat die Stromma Nederland al sinds 1990 aanbiedt op de Amsterdamse grachten. Met hetzelfde ticket kan men van boot naar bus overstappen en andersom. Een combiticket gaat € 26,- per 24 uur kosten. De bussen rijden om het centrum van Amsterdam heen: zo leidt de route langs de pontjes richting Noord en naar delen in Oost tot Artis en het Westerpark. Hierdoor ziet de gast de geijkte highlights langs de grachten en ontdekt ook stadsdelen buiten het centrum. Stromma verwacht dat jaarlijks 90.000 passagiers van de Hop on-Hop off Bus gebruik gaan maken.


Breder aanbod toeristische producten

"We zijn begonnen als rederij en inmiddels uitgegroeid tot toeristisch bedrijf. Met het verbreden van ons aanbod zijn wij onze gasten beter en vollediger van dienst”, aldus Peter Duwel CEO van Stromma Nederland "De gasten die van de Hop on-Hop off Boat gebruik maakten, vroegen in toenemende mate om een combiticket om zo ook van de Hop on-Hop off Bus gebruik te kunnen maken. Met onze eigen bussen kunnen we die wens nu honoreren."


Naast het aanbod op het water, biedt Stromma Nederland ook het meest spectaculaire uitzicht over Amsterdam met de attractie A’DAM LOOKOUT op de 100 meter hoge A'DAM Toren en vanaf het voorjaar van 2018 de nieuwe Hop on-Hop off Bus op de weg. De A’DAM LOOKOUT heeft in 2017, het eerste volledige jaar dat de attractie is geopend, 485 duizend bezoekers getrokken. "Dat was boven onze verwachting",  aldus Peter Duwel.


Duurzame innovatie binnen toeristisch aanbod

"Sinds de oprichting van ons bedrijf is duurzame innovatie een van onze pijlers. Wij vinden het belangrijk dat al het moois wat Amsterdam te bieden heeft nog heel lang behouden blijft!”, aldus Peter Duwel, CEO van Stromma Nederland. De vloot van het toeristisch bedrijf bestaat inmiddels al voor een groot deel uit duurzame boten en is vanaf 2025 volledig elektrisch. In 2012 werd Stromma Nederland daarom bekroond met de Gouden Green Key; hét internationale keurmerk voor duurzaam en maatschappelijke verantwoord ondernemen.


Op termijn alle bussen elektrisch

Vanaf het voorjaar gaat Stromma met vier Hop on-Hop off bussen rijden, de twee elektrische bussen stromen in juli in. Een primeur voor Nederland want het is de elektrische touringcar die hier gaat rijden. De eerste elektrische touringcar van de Spaanse maker Unvi rijdt sinds vorige maand op proef in Parijs.


"We zijn er trots op dat we als eerste in Nederland deze elektrische toeristenbussen inzetten. Dat is best spannend want deze techniek is nog niet eerder toegepast op een Hop on-Hop off toeristenbus. Zo gaan wij als eerste in de praktijk ervaren hoe dat bijvoorbeeld met de actieradius van de bus gaat.” Om die reden start Stromma Nederland eerst met twee elektrische bussen. Stromma Nederland heeft de intentie om op termijn ook de overige vier bussen te elektrificeren.


De route die de Hop on-Hop off toeristenbus gaat rijden

Trefwoorden: toerisme, amsterdam, excursies, bussen, rondvaartboten

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...