Geplaatst op: 09-05-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Bedrijven kunnen reputatie aanzienlijk verbeteren met menselijke tone of voice op social media

Bedrijven kunnen reputatie aanzienlijk verbeteren met menselijke tone of voice op social media
Bron: Pixabay
Op 16 mei 2018 promoveert NHTV-docent Corné Dijkmans op de Vrije Universiteit van Amsterdam met zijn proefschrift From monologues to dialogues: interactivity in company social media use. Daarin toont hij aan dat consumenten veel positiever staan tegenover een bedrijf met een ‘menselijke stem’ op social media.


In tijden van Facebook-dataleaks, het dubbele aantal tekens op Twitter en de overname van Instagram en Snapchat weten bedrijven niet meer waar ze moeten beginnen als ze online contact zoeken met de consument. Het promotie-onderzoek van Corné Dijkmans biedt solaas; bedrijven moeten gebruik maken van een ‘menselijke’ conversatiestijl via social media, ook een goede tip voor Facebook zelf. De conclusies zijn gebaseerd op meerjarig onderzoek onder klanten en niet-klanten van KLM.


Reputatie op het spel

De reputatie van bedrijven is het afgelopen decennium kwetsbaarder geworden doordat de toename van social mediagebruik, de grote hoeveelheid online conversaties en de snelheid waarmee deze interacties plaatsvinden. Een op zichzelf staand incident, soms uitgelokt door slechts een enkele klant, kan in korte tijd flinke gevolgen hebben voor de reputatie van een bedrijf en tot grote (financiële) schade leiden.


Dijkmans bracht trends in kaart in het online interactief gedrag van de grootste Nederlandse toeristische bedrijven met een aanwezigheid op social media, en onderzocht de ontwikkelingen in het gebruik van onder andere emoticons in bedrijfscommunicatie gedurende de afgelopen jaren. Zijn conclusie: de consument staat veel positiever tegenover een bedrijf met een ‘menselijke stem’ op social media, dat wil zeggen een bedrijf dat de informele en ongedwongen taal van de consument weet te spreken.


Een menselijk gezicht bij elk online bericht

In contact komen met de social media-activiteiten van een bedrijf zorgt voor een positievere perceptie van de bedrijfsreputatie onder consumenten, meldt Dijkmans. Die reputatie is voor de meeste bedrijven van groot belang en speelt onder andere een belangrijke rol in het bereiken van overige bedrijfsdoelstellingen zoals marktaandeel of omzet. Vanuit het bedrijf gezien is het daardoor dus belangrijk dat het publiek vaak aan hun social media-activiteiten wordt blootgesteld.


Het effect daarvan kan worden versterkt door een zogeheten ‘conversational human voice’, ofwel een menselijke conversatiestijl toe te toepassen. Dit is een online conversatiestijl die lijkt op een echt één-op-één gesprek, waarin je onder andere begrip toont voor andermans standpunt, open staat voor kritiek, gebruik maakt van humor, en eventuele gemaakte fouten toegeeft. Wanneer bedrijven op een dergelijke wijze met consumenten in gesprek gaan, leidt dit tot een positievere indruk van de bedrijfsreputatie bij consumenten. Verder kan deze ‘menselijke toon’ bijvoorbeeld in het geval van klachten en incidenten de kou uit de lucht halen én het laat zien dat het bedrijf het online gesprek met de consument serieus neemt en open staat voor een dialoog.

Trefwoorden: social media,

CELTH





||| Nieuws |||

19/02/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs en Centraal Museum versterken positie Utrecht voor bijeenkomsten
Twee bekende iconen van de stad Utrecht, het Centraal Museum Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs, slaan de handen ineen om Utrecht te positioneren voor congressen en tentoonstellingen.
19/02/25
Leiden Collection in jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van de verjaardag van Amsterdam - 750 jaar - laat H’ART Museum in een nieuwe tentoonstelling diverse facetten van het dagelijks stadsleven zien in de 17de eeuw.
18/02/25
Grote zorgen om stopzetten natuurherstel in Noord-Holland
Natuurmonumenten, de Natuur-en Milieufederatie Noord-Holland en Landschap Noord-Holland maken zich grote zorgen over het stilvallen van natuurherstel door inperking van overheidsbudgetten.
18/02/25
Vakantieplannen Nederlanders zomer 2025: Buitenlandse vakanties in de plus maar eigen land in de min
Het aantal vakantieplannen van Nederlanders voor komende zomer is vrijwel gelijk aan vorig jaar. Er bestaan voor komende zomer wel beduidend meer plannen voor een buitenlandse vakantie; terwijl het aantal plannen voor een binnenlandse vakantie terugloopt.
17/02/25
Een interactief avontuur vol chocolade en techniek: The Chocolate Factory
Brabant krijgt er een innovatieve, interactieve attractie bij waar bezoekers zelf chocolade kunnen verwerken: The Chocolate Factory. Dat is een unieke attractie in Nederland, combineert de magie van chocolade met technologische innovaties.
17/02/25
Living Lab voor toekomstbestendig Brabant
Zes grote onderwijsinstellingen, waaronder Avans, Yonder, Yuverta, De Rooi Pannen, Tilburg University en Breda University of Applied Sciences (BUas), hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend met Van Gogh Homeland. Tegelijkertijd werd Bert Smit benoemd tot bijzonder lector Van Gogh Homeland.
17/02/25
Exclusief voor leden
CNV int ruim 1,4 miljoen euro aan nabetalingen voor uitzendkrachten
Vakbond CNV opent vandaag een meldpunt, waar uitzendkrachten met vragen terecht kunnen over nabetali...
17/02/25
Waarom steeds meer mensen kiezen voor een bromfiets in de stad
Misschien is het je al eens een keer opgevallen. De bromfiets wint vandaag de dag steeds meer terrei...

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...