Geplaatst op: 23-05-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Internationaal duurzaamheidskeurmerk voor Better Places

Internationaal duurzaamheidskeurmerk voor Better Places
Onze branche ligt de laatste tijd behoorlijk onder het duurzame vergrootglas waarbij vooral de negatieve impact op het milieu wordt benadrukt. Toch worden er binnen de branche ook stappen gemaakt. Zo is Better Places de eerste Nederlandse reisorganisatie met internationaal B Corp-certificaat en staat nu samen met  Dopper en Tony Chocolonely in een positief rijtje met 56 andere Nederlandse bedrijven.


Met dit keurmerk sluit Better Places zich aan bij de internationale beweging van duurzame bedrijven. Better Places laat zien dat succesvol ondernemen en een positieve bijdrage leveren aan de wereld prima samengaan.


Wat is B Corp?

B Corp staat voor Benefit Corporation. Deze Amerikaanse organisatie certificeert sinds 2006 wereldwijd bedrijven die naast succesvol zijn in het maken van winst, ook succesvol zijn in het verwezenlijken van sociale en duurzame doelstellingen. B Lab reikt het certificaat uit aan bedrijven met positieve sociale en ecologische impact, die verantwoordelijkheid nemen, transparant zijn én bijdragen aan de economie van de toekomst. Om B Corp te kunnen worden moeten bedrijven een strenge assessment doorlopen. Inmiddels dragen meer dan 2.000 bedrijven in ruim 50 landen het certificaat, waaronder Ben & Jerry’s en Patagonia. Bekende B corps in Nederland zijn Dopper en Tony Chocolonely. Better Places is de eerste reisorganisatie in Nederland die deze certificering is toegekend.


Saskia Griep, oprichter en directeur van Better Places: "We zijn ontzettend trots op onze B Corp-certificering. Met Better Places willen wij voorloper zijn op het gebied van duurzaam ondernemen in de reisbranche. We zijn ervan overtuigd dat we door onze manier van werken een positieve impact hebben op zowel reizigers, leveranciers, werknemers en het milieu. Door de B Corp-certificering worden duurzaamheid en transparantie verankerd in onze bedrijfsvoering, en kunnen we onze ambitie voor duurzaamheid in de breedste zin van het woord aantonen en een voorbeeld zijn voor anderen.”


Better places for people to live in and better places for people to visit

Better Places is een social enterprise en zet zich sinds de oprichting in 2014 in voor een meer duurzame reiswereld. De reisorganisatie compenseert de CO2-uitstoot van al haar reizigers: zowel van de vlucht als het landarrangement. Daarnaast voert Better Places een actief beleid om plastic afval tegen te gaan.


Maar duurzaam reizen is meer dan rekening houden met het milieu. Het gaat ook over de mensen, cultuur en economie van de plek die je bezoekt. Bij Better Places regel je je reis rechtstreeks bij een reisexpert die er woont. Saskia Griep: "We willen dat toerisme iets toevoegt, voor onze reizigers én voor lokale mensen. Voor onze reiziger omdat de reis een onvergetelijke ervaring is, en voor de mensen ter plaatse dat het bezoek hen een eerlijk inkomen oplevert. Better Places doneert jaarlijks 10 procent van haar winst aan positieve initiatieven wereldwijd.


De reisorganisatie maakte een vliegende start en groeide in korte tijd naar een jaaromzet van 8 miljoen euro. Op de Duitse markt opereert Better Places onder de naam FairAway en op de Engelstalige markt als Better Places Travel.

Link: https://www.betterplaces.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, mvo, maatschappelijk verantwoord ondernemen

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...