Geplaatst op: 02-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

SAMR en provincies actualiseren leefstijlen

SAMR en provincies actualiseren leefstijlen

Acht samenwerkende provincies hebben de zogenoemde Leisure Leefstijlen geactualiseerd. Overheden, organisaties en ondernemers hebben daarmee beter inzicht in de vrijetijdswensen- en behoeften van Nederlanders. Door een investering van de provincies is alle informatie voor het eerst vrij toegankelijk op de website www.leefstijlvinder.nl. De technologische en mediaontwikkelingen maakten dat een aanscherping van de stijlen nodig was.


Consumenten bepalen hun keuze voor een vakantie of uitje niet alleen op demografische aspecten (leeftijd, woonplaats, inkomen), maar vooral op basis van wensen, motieven en interesses. De Leefstijlvinder geeft inzicht in de omvang van groepen en hun vrijetijdsvoorkeuren. Met die kennis en informatie kunnen stakeholders in de toeristische en culturele sector hun marketing en communicatie afstemmen op de verschillende doelgroepen. Belangrijke ontwikkelingen in het afgelopen decennium maakten een actualisatie van de leefstijlen nodig. Tien jaar geleden, toen de Leisure Leefstijlen in opdracht van RECRON werden ontwikkeld, maakten 50-plussers bijvoorbeeld nog nauwelijks gebruik van sociale media. Een medium als Hyves was destijds groot, terwijl belangrijke actiesites als Vakantieveiling.nl of Groupon nog niet eens bestonden. Tegenwoordig boekt een belangrijk deel van de consumenten vakanties of uitjes via dit soort sites.


7 groepen

Daarom gaven de betrokken provincies SAMR Marktvinders de opdracht voor het opnieuw beschrijven van de leefstijlen. Het bureau deelt de Nederlandse vakantieganger en recreant op in zeven doelgroepen en beschrijft uitvoerig wat hun wensen en behoeftes zijn.


De Leefstijlen nu gratis toegankelijk op Leefstijlvinder.nl

Voor het eerst zijn de leefstijlen digitaal beschikbaar. Belanghebbenden vinden alle informatie op de website www.leefstijlvinder.nl. Deze gratis toegankelijke website biedt ondernemers en overheden veel functionele handvatten. Op eenvoudige wijze kunnen ze bijvoorbeeld zelf een postcodeanalyse uitvoeren. Hiermee kan een specifiek bezoekersbestand worden voorzien van een leefstijlprofiel, waarmee een ondernemer inzicht krijgt in de interesses en wensen van hun (potentiële) bezoekers. Een gemeenteatlas biedt inzicht in de omvang van de leefstijlgroepen en het lokale vrijetijdsgedrag.


SAMR Marktvinders heeft de leefstijlen beschreven in opdracht van de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. De provincies werken samen met adviesbureaus en marketingorganisaties die de leefstijlen uitdragen en vertalen naar praktische tools. Gecertificeerde partners zijn te vinden op de website.

Trefwoorden: recreatie, toerisme, leefstijlen, marketing, productontwikkeling, social media, vijftigplus

CELTH





||| Nieuws |||

14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...