Geplaatst op: 03-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Brabant trekt meer buitenlands bezoek

Brabant trekt meer buitenlands bezoek
Kanovaren in de Brabantse Biesbosch
Noord-Brabant heeft in toeristisch opzicht een prima eerste halfjaar van 2018 achter de rug. Vooral buitenlandse gasten wisten de provincie in toenemende mate te vinden. Opvallend is de lichte daling van het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten, die werd veroorzaakt minder gasten op de vakantieparken. Dat heeft VisitBrabant vandaag bekend gemaakt na een analyse van CBS-cijfers over de eerste zes maanden van 2018.


Het aantal gasten in Brabantse logiesaccommodaties steeg de eerste zes maanden van 2018 in vergelijking met dezelfde periode in 2017 met 3,3 procent; de overnachtingen groeiden met 1,6 procent. Positief is dat buitenlandse gasten in toenemende mate Noord-Brabant weten te vinden wat resulteerde in 7,7 procent meer gasten en 6,3 procent extra overnachtingen van buitenlanders. Heleen Huisjes, directeur van Visit Brabant reageert enthousiast: "We zien dat onze strategie om in te zetten op meer internationaal bezoek en short stay werkt. Brabant had qua internationaal bezoek echt wat in te halen en in de cijfers zien we al enige jaren een positieve ontwikkeling die ook in het eerste halfjaar van 2018 weer wordt bevestigd.”


Binnenland: lichte groei

Vanuit de binnenlandse markt zag Brabant meer gasten (+1,4 procent) maar een lichte afname van het aantal overnachtingen (-0,2 procent). Dat kwam vooral door een daling van zowel het aantal gasten als overnachtingen (-4,1 procent) op vakantieparken. Brabant heeft van oudsher een groot aanbod van vakantieparken "We zien ook dat een deel van de parken investeringen nodig hebben en zich minder meer op toerisme richt”, stelt Heleen. "Dat vertekent het beeld wat want nieuwe parken in het hogere segment als het Safari Resort Beekse Bergen of het Loonsche Land van de Efteling doen het prima. Die parken zijn erg in trek en zeer geschikt voor het aantrekken van meer buitenlands bezoek.”


Buitenland: sterke groei

Opvallend sterk was de groei van het internationaal bezoek aan hotels: 9,3 meer gasten, 12,5 procent meer overnachtingen. Brabant ontving in totaal 437 duizend buitenlandse hotelgasten die 730 duizend overnachtingen realiseerden. Ook de binnenlandse markt groeide heel behoorlijk (7,2 procent) naar 716 duizend gasten die meer dan 1 miljoen overnachtingen realiseerden. Om meer internationale bezoekers te trekken, werkt Visit Brabant met thema’s die weer aansluiten op de Holland City Strategie. Heleen Huisjes: "Wij hebben heel bewust gekozen om via thematische programma’s als Van Gogh, Design of volgend jaar 75 jaar bevrijding met eigen verhalen en aanbod aan te sluiten bij de landelijke campagnes van het NBTC.”


Belangrijke rol voor Eindhoven Airport

Brabant zet sterk in op de Belgische en Duitse markt maar profiteert ook van frequente vliegverbindingen op Zuid-Europese landen via Eindhoven Airport. Volgens Heleen is Brabant voor toeristen interessant vanwege de combinatie van natuur en stad. "We zien heel veel fietsrecreanten die tijdens hun bezoek ook andere activiteiten ondernemen.” Uitdagingen zijn er ook. "We moeten ondernemers nog meer helpen de meertaligheid op orde te krijgen en ondernemers moeten actiever aan de slag met reviewmanagement. Ben er bewust van hoe mensen op social media over je praten en doe daar ook wat mee. Daar hebben we veel op ingezet en zie je stap voor stap goede verbeteringen.”

Topics:Toerisme
Trefwoorden: noord-brabant, toerisme, inkomend toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...