Geplaatst op: 28-09-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Branche moet vakantiegangers verleiden tot een duurzame keuze

Branche moet vakantiegangers verleiden tot een duurzame keuze
Vakantiegangers zijn best bereid om duurzamer op vakantie te gaan, als ze daarvoor op een positieve manier worden benaderd. Dat betoogde Mariken Stolk van Milieu Centraal op het Wereld Toerisme Event, dat op 27 september plaatsvond in Nijmegen. "Het heeft geen zin om mensen met negatieve aspecten van bijvoorbeeld vliegen te confronteren of het negatieve gedrag te benadrukken”, betoogde Stolk. "Je kunt ze beter goed informeren over alternatieven, appelleren aan hun wens om een milieuvriendelijker alternatief te zoeken en daarop inspelen met tijdelijke acties en kortingen.”


Uit diverse onderzoeken en resultaten van acties blijkt dat consumenten ‘psychologisch in verzet komen’ als ze met negatieve milieuaspecten worden geconfronteerd. Het helpt niet om te zeggen: "Vlieg niet naar Thailand”, aldus Stolk. "Dat leidt niet alleen tot verzet, maar uiteindelijk blijkt dat er juist meer mensen naar Thailand gaan vliegen, omdat ze alleen de woorden ‘vliegen’ en ‘Thailand’ onthouden.”


Werk aan de winkel voor overheid, branche en reiziger

Voor zowel reisbranche als overheid is er werk aan de winkel om reizen duurzamer te maken. Zo moet de overheid de maatschappelijke kosten van vliegen in de ticketprijs verwerken en de reisbranche moet het veel makkelijker maken voor alternatieve minder schadelijke vervoerswijzen te kiezen. De internationale trein kan daarbij een grote rol spelen en moet bij reizen veel meer standaard worden aangeboden. Ook bij activiteiten op de vakantiebestemming kan nog veel milieuwinst worden behaald. Van de vakantieganger wordt verwacht dat deze minder vaak op vakantie gaat om de milieu-uitstoot per vakantiedag terug te brengen. Slow tourism waar vakantiegangers zich meer onderdompelen in lokale gemeenschappen en meer genieten van hun vakantie is daarbij het devies.


Tijdelijke acties werken

Uit recente acties van aanbieders blijkt dat consumenten wel gevoelig zijn om de trein te pakken als alternatief voor het vliegtuig als ze gebruik kunnen maken van tijdelijke actiekortingen, waardoor ze het gevoel hebben dat er sprake is van schaarste. Zo leverde een tijdelijke actie van Eurail op Blue Monday maar liefst 3,5 keer zoveel boekingen op toen 10 procent korting werd geboden. Ook de actie van srprs.me waar reizigers van een verrassingsreis heen met het vliegtuig reisden en terug met de trein was zo succesvol dat het waarschijnlijk een standaard product wordt.

Wat nog belemmerend werkt, is de onbekendheid met internationale treinreizen, de moeite die het kost om een ticket te boeken en de soms terechte negatieve prijsperceptie van treinreizen. Daarentegen vinden mensen de trein een prettig vervoermiddel omdat ze tijdens de reis van de omgeving kunnen genieten en de reis meer onderdeel is van de vakantie.


Dat consumenten geïnteresseerd zijn duurzame vakanties blijkt ook uit het gebruik van de tool Klimaatwijs op Vakantie die al 22 duizend bezoekers heeft getrokken. Bemoedigend is dat 70 procent de tool helemaal tot het advies doorloopt.


Wereld Toerisme Event

Mariken Stolk sprak ophet internationale Wereld Toerisme Event waar zo’n 200 toerismeprofessionals aanwezig waren. Het duurzaamheidscongres werd gehouden in Nijmegen, de European Green Capital 2018. Bij de organisatie waren het MVO Netwerk Toerisme, de ANVR, de Vereniging van Kleine Reisorganisaties (VvKR), Recron, Green Destinations, de gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland betrokken.

Link: http://wereldtoerismedag.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, reisbranche

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...