Personeel in betwixt en between
De menselijke factor in de sector toerisme verandert
Als
je in toerisme als manager werkzaam bent dan heb je een hele klus om je
medewerkers goed aan te sturen. Door technologische ontwikkelingen
vraagt de sector andere kwaliteiten van personeel. Mensen voelen zich
vaak ingeklemd en dat boeit Annemiek van der Schaft.
Dit artikel is gebaseerd op promotieonderzoek getiteld: The Employee Experience of Business Transformation. Een onderzoek dat gericht is op het beter begrijpen van dynamische processen van betekenisgeving aan organisatieverandering door de ogen van medewerkers in de reisindustrie. Gefinancierd door CELTH, Reiswerk en Breda University of Applied Sciences.
Veranderen als natuurlijk proces
Wie regelmatig in het bos of in een park wandelt herkent dat de natuur verandert met elke seconde die voorbij gaat. Soms heel zichtbaar, maar het merendeel van de verandering is in het moment onzichtbaar. De bomen groeien, de kwaliteit van het water verandert, de looppaden in het gras slijten verder uit. Pas als we met een time-lapse camera zouden kijken, worden de verschillen van de micro-transformaties die dagelijks hebben plaatsgevonden zichtbaar.
Verandering en transformatie horen bij de natuur en bij de mens
Deze veranderingen in de natuur zijn enigszins voorspelbaar en zijn weinig bedreigend voor ons welzijn, de natuur is in beweging en het zou vreemd zijn als we hier weerstand tegen zouden voelen. Verandering en transformatie horen bij de natuur en bij de mens. Toch is dit eeuwenoude thema een belangrijk vraagstuk voor (heel) veel organisaties. We kijken naar de menselijke kant van technologie-gedreven verandering en doen dit achtereenvolgens vanuit een management- en medewerkerperspectief om meer te begrijpen van "wij-zij” denken, weerstand en veranderkracht.
De menselijke kant van technologie gedreven verandering
De
snelle opkomst van automatisering en robotisering is een van de
belangrijke drijfveren voor verandering in de hedendaagse samenleving.
Het is niet alleen routinematig werk dat wordt overgenomen, Artificial
Intelligence en Big Data spelen ook een toenemende rol in complexer
werk. Hier zien we duidelijk het verschil met de veranderingen in het
park! De veranderingen door automatisering en robotisering, en door de
implementatie van Artificial Intelligence en Big data zijn
onvoorspelbaar en mogelijk bedreigend voor de manier waarop we kijken
naar werk. Er zijn verschillende discussies gaande over de vraag of
robots ons werk zullen overnemen, en over wat dit doet met de
werkgelegenheid en de inkomensverdeling. Zoals Calum Chance in zijn boek
‘The Economic Singularity’ beschrijft is het paradoxaal genoeg een feit
dat hoe efficiënter en meer geautomatiseerd onze systemen worden, hoe
belangrijker ook onze menselijke maat wordt. Om nieuwe technieken
succesvol te laten landen, is de rol van mensen in organisaties nog
belangrijker.
Een managementperspectief op veranderen
Die
verandering die in het park zo natuurlijk lijkt, is in organisaties
vaak lastig en staat op de agenda van zo’n beetje iedere bestuurder. Hoe
nemen we de mensen mee? Hoe laten we het proces bottom-up ontstaan? Na
veel onderzoek weten we nog steeds relatief weinig over hoe medewerkers
reageren in tijden van verandering en welke interventies mogelijk
positieve effecten hebben op verandervermogen.
Vaak een hoop gedoe als we het hebben over veranderen
Een
organisatie is een collectief van menselijke verbindingen die met
elkaar informatie uitwisselen en waar in deze menselijke relaties vaak
een hoop gedoe ontstaat als we het hebben over veranderen. Er bestaan
veel theorieën over waarom dit zo is, we zijn bijvoorbeeld bang om
waardevolle zaken te verliezen (status of positie), we weten niet wat de
uitkomst zal zijn en of we voldoen aan de nieuwe eisen die worden
gesteld. De snelle ontwikkeling van de markt maakt dat organisaties
experimenteren met vormen van ‘nieuw organiseren’. Problemen zijn te
complex om top?down te besturen en medewerkers weten vaak snel en goed
(binnen kaders) tot een oplossing te komen. Hierdoor staat leren,
groeien en resultaten behalen in een professionele organisatie centraal
en betekent dit minder top?down management, meer samenwerking en een
groot vertrouwen in elkaar.
Organisatiesucces is in grote mate afhankelijk van authenticiteit, niet knippen en plakken, maar als organisatie jezelf zijn en je ‘blue ocean’ kennen. Het is dus de uitdaging om het eigen potentieel te verkennen en nieuwe inzichten te integreren op een manier die bij je organisatie en haar medewerkers past, er moet vruchtbare grond zijn. En goed leiderschap, dat mag zelfs best autoritair zijn, als het dat maar op de juiste zaken is.
Een medewerkerperspectief op veranderen
Alle
management inspanningen ten spijt, geven medewerkers vaak aan te
verkeren in een periode van het niet weten, het oude loslaten en het
nieuwe nog niet bereikt hebben, deze onzekerheid maakt veel los,
medewerkers voelen zich ‘Betwixt and Between’. Maar, het goede nieuws:
we begrijpen steeds meer van de ‘Employee Change Journey’ en meer en
meer heeft HR aandacht voor Employee Experience Design.
Betwixt and Between
Arnold
van Gennep schreef in 1909 al over de ‘tussenfase’, ook wel Engelstalig
genoemd: ‘liminality’. Fasen die we zien in de natuur: tussen dag en
nacht, eb en vloed, maar ook bij mensen: kind zijn en volwassen worden,
van aspirant naar volwaardig (vereniging)lid, van student naar
professional. Kenmerkend aan deze fase is dat hij gepaard gaat met
dingen niet weten, het oude loslaten en onzekerheid, want het nieuwe is
er nog niet. In de antropologie zien we gemeenschappen die de
tussenfasen zoals de puberteit groots beleven met rituelen. Aan het eind
van de tienerjaren worden jongens uit het dorp weggestuurd, zonder
hulpmiddelen moeten ze overleven om vervolgens, na een vaak pijnlijk
ritueel, terug te keren naar het dorp, nu als man. Het is een
overgangsritueel. In Van Genneps woorden: ‘Rites de Passage’. Hierin
onderscheidt hij een ritueel van afscheiding, van overgang en van
opnieuw herenigen, met kortere of langere periodes van rust. Victor
Turner (eveneens onderzoeker uit de tijd van Van Gennep) refereert aan
het fenomeen ‘liminality’ met de term ‘Betwixt and Between’. Met deze
gedachte krijgt de tussenperiode waarde. Het is niet alleen een lastige
periode met veel onduidelijkheid (en dus vaak onzekerheid), Van Gennep
en Turner beschrijven juist ook de mogelijkheden die ontstaan: de
mogelijkheid om iets of iemand nieuw te worden, nieuwe positie te
verkrijgen. En hierbij de tijd te benutten om te leren of te bezinnen en
ruimte maken om te experimenten. De tussenperiode is daarbij geen
noodzakelijk kwaad dat je met ongeduld tegenmoet treedt, maar wordt een
waardevolle periode op zichzelf waarvan we weten dat het niet makkelijk
is, maar heel leerzaam.
De tussenperiode is een waardevolle periode op zichzelf
In
organisaties hebben we dagelijks te maken met ‘Betwixt and Between’. We
spreken van transitie periodes waarin we werken aan verandering of
hybride modellen waarin oude en nieuwe structuren naast elkaar bestaan.
We willen vaak snel veranderen (omdat de buitenwereld dat vraagt) en
vergeten soms te leren van het ‘er nog niet zijn’. Anders kijken naar
deze frequent voorkomende tijdvakken, met iets meer geduld en open blik
zou tot nieuwe inzichten kunnen leiden. Het is de periode waarin we niet
op de automatische piloot kunnen sturen en er minder vanzelfsprekend
is, dit zet ons op scherp en nieuwe helpende structuren en regels kunnen
ontstaan. Nou lijkt het af en toe wel of we in één grote liminale
periode verkeren waarin verandering nooit af is en we altijd naar iets
nieuws onderweg zijn. Dat is waar en niet waar. Om niet gevangen te
raken in de tussenperiode is het van belang dat er mijlpalen
zijn. Momenten om te vieren dat iets bereikt is voordat we verder gaan.
Het moment van hereniging zoals Van Gennep omschrijft. Ceremonies en
rituelen die aangeven dat een overgang is gemaakt, een doel is bereikt,
hebben groot effect op het energie level waarmee we verder gaan.
Employee Change Journeys
We
hebben onderzoek gedaan naar de Journey van medewerkers in verandering.
Wat vindt men belangrijk en welke momenten doen er toe bij het omgaan
met de permanente veranderingen? Deze vragen vormden de basis voor 20
medewerker diepte-interviews die we hebben uitgeschreven, gecodeerd en
geanalyseerd.
Intercollegiale interactie en sociale status
Medewerkers
zijn dagelijks in interactie met collega’s en hun gezamenlijke verhaal
over de verandering heeft grote invloed op veranderkracht. Medewerkers
hechten waarde aan formele en informele positie ten opzichte van
collega’s, gedachten over hoe men zich verbonden voelt, het sociale
klimaat en de beelden en meningen die men over elkaar heeft en deelt.
Aandacht voor de sociale posities en het collectieve verhaal in de groep
tijdens verandering draagt bij aan succes. Managers kunnen hieraan
bijdragen door actief Occasions for Sensemaking (OfS) te creëren.
Teruggrijpend op de basis van Social Exchange Theory (Blau, 1964), zien
we verschillende oriëntaties in de interactie tussen mensen. Naast alle
persoonskenmerken die een rol spelen zien we dat er systemen lijken te
zijn die vaak sterker van invloed zijn dan de individuele inbreng. Vier
basis interacties die we hierin onderscheiden zijn: de interactie
gebaseerd op eigen gewin, interactie gebaseerd op eerlijkheid en
wederkerigheid, interactie gebaseerd op hiërarchie en interactie
gebaseerd op de investering in collectieve belang. In verandering is het
goed denkbaar dat patronen van interactie verschuiven en medewerkers
vanuit andere basis-motivatie interactie aangaan, waardoor we elkaar
niet altijd begrijpen en de onderlinge verhoudingen op scherp komen te
staan.
In verandering begrijpen we elkaar niet altijd
De sociale kant van veranderen draagt bij aan een sterke interne gerichtheid tijdens veranderprocessen. Waar het management zich richt op de buitenwereld en hier de noodzaak voor verandering vindt, evalueren medewerkers het slagen van verandering vooral door het bekijken van de binnenwereld, en dan met name de eigen community. Mogelijk geeft dit een verklaring van wat we vaak zien als ‘wij’ (medewerkers) versus ‘zij’ (het management) denken. De buitenwereld zichtbaar meer binnenlaten tijdens deze processen en mensen ervaringen laten opdoen buiten de muren van de eigen organisatie is een kansrijke interventie om dit gat te verkleinen.
Onderzoeksteam
Prof. dr. Beatrice van der Heijden. Promotor: Beatrice is hoofd van de afdeling Strategisch HRM & hoogleraar Strategisch HRM aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en tevens verbonden aan de Open Universiteit Nederland, Kingston University, London, UK, en Hubei University, Wuhan, China.Haar expertise concentreert zich met name rond duurzame loopbanen, employability, leeftijdsstereotypering, en ouder worden in het werk.
Dr. Xander Lub. Co-promotor: Xander is als lector verbonden aan Breda University of Applied Science; visiting fellow bij Nyenrode Business University en senior docent aan de VU Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op het ontwerpen, meten en managen van ervaringen. Zijn expertise gebieden zijn HRM, in het bijzonder de arbeidsrelatie, Design Thinking en Hospitality Management.
Dr. Omar Solinger. Co-promotor: Omar is verbonden aan de VU Amsterdam als Associate Professor in HRM en ‘Organizational Behavior’. Zijn onderzoek richt zich onder andere op hoe medewerkers omgaan met verandering en hoe de dingen veranderen over tijd.