Geplaatst op: 10-10-2018
Auteur: Ton Vermeulen
Pleisureworld NRIT

Branche presenteert Perspectief 2030: Bewoners centraal

Branche presenteert Perspectief 2030: Bewoners centraal
Op de ToerismeTop heeft NBTC vandaag Perspectief 2030, een nieuwe visie op de bestemming Nederland, gepresenteerd. Daarin staat het nastreven van groei niet meer centraal en moeten alle Nederlanders van toerisme gaan profiteren. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat was met veel mooie woorden naar Deventer gereisd maar had helaas geen concrete maatregelen in de achterzak. Steun was er wel voor het Perspectief 2030 en daarmee moet de branche het voorlopig doen.


Nederland verwacht in 2030 een verdubbeling van het aantal internationale toeristen. Dit vraagt om een nieuwe aanpak, waarbij het doel is dat alle Nederlanders profiteren van toerisme, dus zowel bewoners, bezoekers als bedrijven.


120 experts schetsen perspectief

De eerste aanzet van het Perspectief 2030, dat in een uitvoerig cocreatieproces is samengesteld met 120 experts uit sectoren als toerisme, mobiliteit, onderwijs en cultuur, bewoners en bestuurders, is een keerpunt voor toeristisch Nederland en stelt groei niet meer centraal. Volgens NBTC-directeur Jos Vranken vragen de komende tien jaar om een andere aanpak dan de afgelopen tien jaar. De ambitie is dat in 2030 iedere Nederlander profiteert van toerisme. Uitdaging is dat wereldwijd het toerisme blijft groeien en Nederland een aantrekkelijke bestemming is. In de optiek van Vranken moeten we inzetten op het verleggen van toeristenstromen waarbij hij een vergelijking maakte met het Nederlandse watermanagement. "We zijn wereldwijd geroemd om het verleggen van waterstromen en we moeten nu zorgen dat we in het verleggen van toeristenstromen ook toonaangevend worden. Dat betekent dat we actief richting moeten geven aan de groei.”


Verleiden wordt het nieuwe spreiden

Eerder sprak staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat op de ToerismeTop van grote economische kansen die toerisme biedt maar benadrukte ook de andere kant van de medaille waar bewoners last hebben van de drukte. Helaas was de staatssecretaris met veel mooie woorden naar Deventer gekomen maar met weinig concrete maatregelen. We moeten het doen met het bestaande culturele aanbod, het Holland Travel Ticket en de bestrijding van criminaliteit op vakantieparken. Keijzer ontkrachtte wel direct de mythe dat spreiding toeristen uit Amsterdam gaat halen. "We moeten toeristen verleiden andere mooie plekken in Nederland te bezoeken. Verleiden wordt het nieuwe spreiden”, hield ze de zaal voor. Daarvoor moeten steden en regio's vooral geloof hebben in de eigen kracht en meer gaan samenwerken. "We moeten het diverse aanbod van Nederland als een parelsnoer aan elkaar rijgen zodat de voordelen van deze mooie sector ook ten goede komen aan de regio.” Daarvoor is nog wel wat werk te verzetten want niet overal is volgens Keijzer het aanbod op orde.


Toerisme blijft groeien

De toerismesector groeit hard, naar verwachting bereikt het aantal binnen- en buitenlandse toeristen en recreanten dat Nederland ontvangt recordhoogtes richting 2030. Het aantal internationale toeristen groeit mogelijk met minimaal 50%, van 18 miljoen in 2017 naar 29 miljoen in 2030 en het aantal binnenlandse toeristen groeit naar verwachting met 27%, van 24 miljoen in 2017 tot bijna 31 miljoen in 2030.


"De verwachte groei biedt grote kansen en zorgt tegelijkertijd ook voor knelpunten. Zo geldt voor veel plaatsen in Nederland dat ze nog onvoldoende profiteren van toerisme, terwijl de drukte op andere plekken overlast veroorzaakt”, aldus Vranken. "Daarom moeten bestuurders, bedrijven en bewoners samen aan de slag en investeren om iedere Nederlander te laten profiteren van toerisme. Het Perspectief 2030 geeft hiervoor een eerste aanzet.” Daarvoor moet de focus verschuiven van promotie en marketing naar ontwikkeling en bezoekersmanagement en is een lange termijnvisie noodzakelijk. Bestemmingen moeten volgens Vranken vooral toeristen kiezen die bij ze passen.


Investeringen en samenwerking nodig

Om de ambitie waarin iedere Nederland er in 2030 profijt heeft van toerisme te realiseren, staan vijf prioriteiten centraal:

  • Lusten en lasten in balans: meer lusten van toerisme dan last
  • Nederland overal aantrekkelijk : meer steden en streken op de kaart als aantrekkelijke bestemming
  • Toegankelijk en bereikbaar: eenvoudig te bereiken steden en streken
  • Verduurzaming moet: leefomgeving met minder verspilling en vervuiling
  • Een gastvrije sector: een gastvrij Nederland

Landelijke Data Alliantie

"Hiervoor is het nodig dat de overheid prioriteit geeft aan de bezoekerseconomie en daarin investeert en dat bedrijven, bewoners en bestuurders samenwerken”, stelde Vranken. "Ook ligt er een grote behoefte om werk te maken van verbeterde data en inzichten in onder andere bezoekersgedrag zodat we feiten en fictie kunnen scheiden. Want niet alle mensen op straat zijn bezoekers, en niet alle bezoekers zijn toeristen en niet alle toeristen zijn buitenlanders.” En met die stelling brak Vranken een lans voor een Landelijke Data Alliantie waar het Data Development Lab van NBTC, CELTH en CBS de eerste aanzet voor is. De eerste resultaten daarvan worden binnenkort op Trendrapport Live gepresenteerd in de vorm van een dashboard dat de Staat van de Bestemming Nederland weergeeft.


Op weg naar een actieagenda

De komende maanden wordt de eerste versie van het Perspectief 2030 verder ingevuld en uitgewerkt tot concrete projecten. Volgend jaar is de ToerismeTop in Zeeland.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/perspectief-bestemming-nederland-2030.htm?

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    25/12/24
    Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
    Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
    24/12/24
    Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
    De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
    24/12/24
    Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
    Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
    24/12/24
    Zorgen over toekomst evenementen
    Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
    24/12/24
    Exclusief voor leden
    Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
    Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.
    24/12/24
    Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
    Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
    24/12/24
    Exclusief voor leden
    32% wil feestdagen zonder schoonouders
    Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.
    23/12/24
    Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
    Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.

    ||| Agenda |||

    04/01/25
    04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
    De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
    08/01/25 t/m 09-01-25
    08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
    Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
    27/01/25
    27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
    Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    11/03/25
    11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
    Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...