Meer Nederlanders doen online aankopen
![Meer Nederlanders doen online aankopen](images/20181220_103914.jpg)
Nederlanders zeggen ook vaker aankopen te doen. Een kwart kocht drie, vier of vijf keer iets online in de afgelopen drie maanden voorafgaand aan het onderzoek, 10 procent deed dit zes tot tien keer en 9 procent kocht vaker dan tien keer iets online. Naast de frequentie van de online aankopen neemt ook het aankoopbedrag toe.
Veel meer ouderen kopen online
Het aandeel online kopers is het sterkst gestegen bij 65-plussers, van 25 procent in 2012 naar 45 procent in 2018. Van de 25- tot 45-jarigen zei 94 procent in 2018 iets online gekocht te hebben, en van de 45- tot 65-jarigen 83 procent. In 2012 was dat nog respectievelijk 83 en 64 procent.
Onze branche online nog altijd koploper
Online shoppers kochten in 2018 het vaakst kleding of sportartikelen (56 procent), reizen en vakanties (50 procent), kaartjes voor evenementen (46 procent) en huishoudelijke goederen en apparaten (38 procent). Ten opzichte van 2012 groeide het aandeel online shoppers voor reizen en accommodaties met 16 procentpunt en voor kaartjes voor evenementen met 20 procentpunt.
![](/upload/fig70262018a.jpg)