Geplaatst op: 07-01-2019
Auteur: Marc Gerlings

Veel aandacht voor bezorging op Horecava

Winnaar Horecava Innovation Award 2019 is Deliverect

Veel aandacht voor bezorging op Horecava
Foto: Horecava

Wie vandaag op de openingsdag van vakbeurs Horecava loopt, ziet veel aandacht voor het bezorgen van horecaproducten. Overal vind je fietsen, scooters en andere oplossingen om voedsel naar de consument te brengen. Dat dan het liefst ook zo milieuvriendelijk mogelijk. In dat perspectief maakte de jury van de Innovation Award een duidelijke keuze. Overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2019 is Deliverect van de gelijknamige firma uit Gent. Deze slimme tool, gekoppeld aan het eigen kassasysteem, maakt een eind aan het woud van bonnenprinters, tablets en schermen in een horecakeuken van bezorgdiensten als Deliveroo en Thuisbezorgd, die inspelen op de sterk groeiende bezorgmarkt.

Maar liefst 189 innovaties waren dit jaar ingezonden, een record aantal. Het laat zien dat in deze topdagen van de horeca veel bedrijven aandacht besteden aan innovatie. Zestien daarvan werden genomineerd na een eerste jury-ronde. In een tweede ronde mochten de gelukkigen hun product pitchen en vragen beantwoorden.


Bezorgmarkt groeit
Volgens de negentien koppige deskundige jury is Deliverect een innovatie die helemaal past bij de richting waarin de foodbranche zich beweegt, nu de bezorgmarkt voor eten en drinken in Nederland zo hard groeit. In 2018 groeide de thuisbezorgmarkt in omzet met 20%, tegenover 5% groei voor de totale foodservicemarkt. Deliverect ontneemt ondernemer en personeel ‘bonnenstress’, met bijbehorende kans op foute bestellingen. Meer focus en tijd voor gasten in de zaak, in plaats van aandacht geven aan al die tablets, softwareplatforms en bonnenprinters. "Met een geringe investering verlaagt Deliverect, dankzij slimme software en handige koppelingen, de bedrijfskosten en vergroot de efficiëntie,” aldus de jury. "Daarom terechte winnaar in de categorie Digital, Apps & Social media en Overall Winnaar van de Horecava Innovation Award 2019.”


Winnaar categorie Food & Beverage
In de categorie Food & Beverage is de Amster-Damhertenrookworst van poelier Pieter van Meel uit Amsterdam, de overtuigende winnaar. Deze rookworst van vlees van damhert uit de Amsterdamse Waterleidingduinen is volgens de jury een tot in de puntjes goed doordacht product: "Inhakend op de actualiteit van het grote-grazers-overschot, maatschappelijk betrokken (20% naar de voedselbank), lokaal, goede smaak, zout gereduceerd, halal. En dan ook nog ambachtelijk én traditioneel én vernieuwend.”


Winnaar categorie Concepts, Interior & Design
Eenmalig bruikbaar plastic is in de ogen van de recreant niet meer te tolereren. Er zijn goede vervangingen voor het plastic en dat leidde tot deze innovatieve oplossing. De combinatie van duurzaamheid, grote impact en fraai design doet de jury van de categorie Concepts, Interior & Design kiezen voor de 100% composteerbare Snack bakjes van suikerriet van Natureko uit Waddinxveen. "Weg met de witte plastic patatbakjes! Dit oogstrelend alternatief geeft een aanzienlijke vermindering van het afvalprobleem”, aldus de jury. Een charmante winnaar maar het past niet bij deze categorie terwijl heel veel nieuwe concepten voor interieur en design worden aangeboden. Het maakt wel de drang bij de eigenaren in de horeca duidelijk naar goede oplossingen om milieuvriendelijke bedrijfsprocessen op te zetten.


Winnaar categorie Equipment & Services
In de categorie Equipment & Services komt de Glazenwasmachine TOPDRY van Hobart uit Woerden als winnaar uit de bus. "Gegarandeerd een poleervrij en kurkdroog resultaat. Maakt een einde aan natte glazen en vervelend ontsnappende warme damp in de (spoel)keuken”, aldus de jury.


Groene sterren winnen Karel de Vos Duurzaamheid award
De groene loper mag dit jaar uit voor de winnaar van de Karel de Vos Duurzaamheid Award. Groenesternederland biedt volgens de jury een waardevol podium voor al die restaurants die inmiddels bewust, duurzaam én lekker bezig zijn.

In Recreatie & Toerisme komt een uitgebreid trendartikel over de horeca.

Trefwoorden: horeca, trends

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...