Omzet bioscopen groeit bij licht dalend bezoek
Photo by Jeremy Yap on Unsplash In 2018 hebben Nederlandse bioscopen
en filmtheaters 35,7 miljoen bezoeken gerealiseerd, 0,8 procent
minder dan in 2017. Positief is dat de omzet met 3,5 procent groeide.
Volgens bestuurslid Hajo Binsbergen van
de Filmdistributeurs Nederland waren het warme weer, het beperkte
aanbod aan blockbusters en het WK voetbal de voornaamste oorzaken dat
het bezoek tegenviel. In het najaar leefde het bezoek weer op.
Muziekfilms in trek
Het mag geen verrassing heten dat met
name ‘Bohemian Rhapsody’ sterk heeft bijgedragen aan de hoge
bezoekcijfers in het najaar. De film werd maar liefst 1,3 miljoen
keer bezocht en het einde lijkt nog niet in zicht. Dat de film in de
top 3 komt van best bezochte films van de afgelopen 5 jaar is dan ook
zeer waarschijnlijk. Ook ‘A Star Is Born’ en ‘Mamma Mia! Here
We Go Again’ trokken veel mensen naar de bioscoop in de tweede
helft van 2018.
Bezoek Nederlandse films
Films van eigen bodem waren dit jaar
minder in trek dan vorig jaar; het bezoek daalde met 8 procent. Het
marktaandeel kwam uit op 11 procent. ‘Bon Bini Holland 2’ trok de
meeste bezoekers gevolgd door ‘Bankier van het Verzet’.
Trefwoorden: cultuur, bioscopen
|
|
10/01/25
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
|
10/01/25
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
|
10/01/25
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
|
10/01/25
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
|
10/01/25
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
|
09/01/25
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
|
08/01/25
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
|
08/01/25
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
|
|
27/01/25
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
|
29/01/25
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
|
06/02/25 t/m 10-02-25
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
|
12/02/25 t/m 13-02-25
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
|
11/03/25
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
|
|