Geplaatst op: 29-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Inkomend toerisme groeit minder hard

Inkomend toerisme groeit minder hard
Photo by Anna Pascale on Unsplash

Nederland heeft in 2018 19,1 miljoen internationale toeristen ontvangen, een groei van 7 procent ten opzichte van 2017. Ten opzichte van de groei in 2017 (+13%) is de groei in 2018 afgenomen. In totaal hebben de internationale bezoekers voor 12,7 miljard euro aan bestedingen gezorgd.


"Opvallend is dat Nederland nog populairder is geworden onder onze buurlanden (beiden +10%). Zo brachten afgelopen jaar bijna 5,8 miljoen Duitsers en 2,5 miljoen Belgen een verblijfsbezoek aan Nederland, dit is 43% van het totaal aantal toeristen” aldus Jos Vranken, directeur NBTC Holland Marketing. Het aantal toeristen uit het derde herkomstland, Groot-Brittannië daalde licht (-1%) naar 2,2 miljoen.

Nederland populair bij buurlanden

 

In 2018 ontving Nederland bijna 1,2 miljoen meer toeristen dan in 2017, waarvan twee derde afkomstig is uit Duitsland en België. Daarmee komt hun aandeel in de totale bezoekersmix op 43%. "Nederland is voor Duitsers en Belgen één van de belangrijkste vakantiebestemmingen voor een korte vakantie. De meeste toeristen uit de buurlanden komen vaker terug en spreiden zich meer over Nederland. Meer steden en regio´s profiteren daardoor van de toeristische groei. Dit is een positieve ontwikkeling en sluit aan op Perspectief 2030, de nieuwe visie op de bestemming Nederland waarin alle Nederlanders profiteren van toerisme in 2030. Om ruimte en richting te geven aan deze toeristische groei is het belangrijk dat steden en regio’s blijven investeren en ontwikkelen in aantrekkelijk toeristisch aanbod dat past bij de stad of streek,” aldus Jos Vranken.

Veranderende wensen en behoeften Chinese toerist

 

Andere sterke groeiers zijn Rusland (+10%), India (+10%) en de Verenigde Staten (+10%). Het aantal Chinese toeristen is met 8 procent afgenomen tot 334.000. Opmerkelijk is dat Chinezen steeds minder in groepen reizen en vaker de voorkeur geven aan een individuele reis. Jos Vranken: "We zien dat Chinezen veranderende (digitale) wensen en behoeften hebben die afwijken van groepsreizigers. Belangrijk is dat de sector haar aanbod op deze (digitale) ontwikkelingen aanpast. In dit kader organiseren wij op 31 januari aanstaande de eerste China Travel Summit, om met allerlei bedrijven en organisaties hierover kennis uit te wisselen en zo optimaal in te kunnen spelen op deze nieuwe trends en ontwikkelingen binnen de Chinese reismarkt.”


Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...