Geplaatst op: 01-02-2019
Auteur: Marc Gerlings

Topzomer 2018 bezorgt 7,5 miljoen gasten bij Leisurelands

27% groei op eerder topjaar

Topzomer 2018 bezorgt 7,5 miljoen gasten bij Leisurelands
Foto: Leisurelands

Het kon ook niet anders met een zomer waar geen einde aan leek te komen. De bezoekersaantallen van de recreatiegebieden van Leisurelands breken alle records in 2018. Ruim 5,5 miljoen strand-bezoekers beleefden een heerlijk dagje uit op de 20 recreatiegebieden op de Veluwe, in het Rijk van Nijmegen en in de Achterhoek en Liemers. Ten opzichte van het laatste recordjaar in 2016 betekent dit een groei van bijna 27%. In 2016 werden ruim 4,3 miljoen strandbezoekers verwelkomd.


Totaal 7,5 miljoen bezoekers

Bij de ruim 5,5 miljoen bezoekers zijn uitsluitend dagrecreanten (o.a. strandbezoekers) en evenementenbezoekers meegerekend. Dit zijn de bezoekers die de slagboom passeren. Op de recreatiegebieden zijn diverse ondernemingen, denk aan wellnessresorts, jachthavens en golfbanen, niet achter de slagbomen van Leisurelands gevestigd. Zij ontvingen in 2018 in totaal ruim twee miljoen bezoekers. Hiermee komt het totaal aantal bezoekers op de recreatiegebieden van Leisurelands in 2018 uit op ruim 7,5 miljoen.


Twee hittegolven en droogte

Nog voor de start van het recreatieseizoen (1 mei) werden in april al de eerste drie zomerse dagen gemeten. 2018 kende in totaal 55 zomerse dagen en negen tropische dagen. In juli werd de eerste landelijke hittegolf van dertien dagen gemeten, in augustus was er een tweede hittegolf van tien dagen. Al met al reden genoeg om het water en verkoeling op te zoeken.


Leisure

De recreatiegebieden zijn 365 dagen per jaar toegankelijk en bieden een diversiteit aan activiteiten en dagattracties. Tijdens warme dagen bieden de stranden, ligweiden en het verkoelende water een dagje uit voor strand- en waterliefhebbers en is het dé plek voor kinderen in verband met de vele speelvoorzieningen. De actieve recreant kan het hele jaar door zijn hart ophalen tijdens een wandeling of fietstocht. Verder zijn er (overdekte) attracties zoals wellnessresorts, golfbanen, jachthavens en outdoor- en speelactiviteiten. Andere bekende publiekstrekkers zijn de vele festivals en evenementen zoals Emporium, Gelderpop, Beachpull, Dreamfields Festival, Down the Rabbit Hole, Ground Zero, Strong Viking Obstacle Run en Keramisto, maar ook triatlons en andere sportevenementen.


20 recreatiegebieden

Leisurelands exploiteert negentien recreatiegebieden en een haven (Haven Hattem / IJsseldelta Marina). De toegang tot de recreatiegebieden is gratis. Alleen voor het parkeren betaalt de bezoeker een vergoeding. In het hoogseizoen, van 1 mei tot 1 oktober, bedraagt het parkeergeld € 5,00 per auto en in het laagseizoen, 1 oktober tot 1 mei, € 3,00 per auto. Voor Strand Horst-Noord (kite)surfstrand) en Surfoever Hoge Bijssel is het tarief het hele jaar door € 5,- per voertuig. Voor lange voertuigen (> 6 m) geldt op alle recreatiegebieden het dubbele parkeertarief.



Trefwoorden: recreatie, kust, meer, recreatiegebied, bezoekers

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...