Geplaatst op: 13-03-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Stromma Nederland zet verder in op vergroening

Stromma Nederland zet verder in op vergroening

Stromma Nederland zet haar koers op vergroening voort en voegt een tweede elektrische dubbeldecks sightseeing bus toe aan haar rijdende en varende Hop on-Hop off vloot. Ook verwelkomt zij in april haar 21e elektrische boot. Dit ligt in lijn met de continue verduurzaming die het toeristisch bedrijf al sinds haar oprichting voor ogen heeft. Essentieel hierin is om de belasting op het milieu en openbare ruimte binnen de bedrijfsvoering tot een minimum te beperken.


Tweede groene bus

Afgelopen jaar introduceerde Stromma Nederland de Hop on-Hop off bus en was daarmee de eerste in Nederland met een elektrische toeristenbus. Het eerste jaar is ervaring opgedaan met deze nieuwe techniek, denk aan het bereik van de actieradius en het ontwikkelen van een laadprotocol voor de bussen in de stad. Nu is de tweede elektrische bus een feit. Zo is Amsterdam weer een duurzame bus rijker: CO2 uitstoot-vrij, geen productie van stikstofoxiden of fijnstof en bovendien geruisloos. Stromma Nederland is als groene gastheer in Amsterdam sinds 2012 bekroond met de Green Key, het internationale keurmerk voor duurzaamheid.


Gehele vloot elektrisch in 2025

Half april verwelkomt Stromma Nederland haar 21e elektrische boot terug in de Amsterdamse grachten. "De M.C. Escher is nog steeds een mooie klassieke rondvaartboot, maar onder de motorkap is alles nu hypermodern: het schip vaart volledig uitstootvrij en fluisterstil. Hiermee voldoet de boot aan de standaard van morgen. Het streven is dat in 2025 onze gehele vloot elektrisch vaart. Echter, de snelheid van de verduurzaming van de vloot is in gevaar door onzekerheid waarin we sinds 2013 verkeren over het toekomstige vergunningenbeleid. Ondanks dat is de bereidheid om verder te investeren groot,” aldus Peter Duwel, CEO van Stromma Nederland. Het schip uit 1996, dat ruimte biedt aan 80 passagiers, kan zo’n tien tot twaalf uur varen en moet daarna weer ongeveer zeven uur opladen. De ombouw van het schip nam zo’n vier maanden in beslag.

Link: https://www.stromma.com/en-nl/amsterdam/
Trefwoorden: electrische hop on-hop off bus, electrische hop on-hop off boot, Green Key

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...