Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

Archeo Route Limburg wordt netwerk met 16 extra belevingsplekken

Archeo Route Limburg wordt netwerk met 16 extra belevingsplekken
Foto: Limburg Marketing

De Archeo Route Limburg laat de bezoeker verhalen ontdekken achter archeologische vondsten in Limburg. Via de app Archeo Route Limburg laat een archeoloog zien wat zich in de geschiedenis op diverse plekken in Limburg allemaal heeft afgespeeld. De route wordt een breed netwerk nu nog 16 locaties worden toegevoegd.

Het project is een initiatief van de provincie Limburg met Limburg Marketing als uitvoerder. Op dit moment zijn er al 12 Archeo Route Limburg locaties, waar archeologische verhalen via mixed reality worden verteld. In de tweede helft van 2019 wordt de Archeo Route Limburg uitgebreid met nog zeker zestien nieuwe hotspots.


Herkenbare locatie en herkenbaar spel

Een vindplaats wordt gekenmerkt door een ruim 2 meter hoge cortenstalen speer. Elke locatie heeft een eigen kenmerk of symbool, dat via een spel (ArcheoGo) kan worden verzameld. Voor het einde van het jaar komen er nog eens minimaal 16 nieuwe archeologische belevingsplekken bij. De gemeente Weert krijgt twee extra locaties. Dit betekent, dat er voor eind van dit jaar ten minste 30 Archeo Route Limburg belevingsplekken zijn.


Rijke Limburgse geschiedenis

Daarmee is het einde nog niet in zicht. De rijke Limburgse geschiedenis is immers een onuitputtelijke bron voor archeologen. Er liggen op dit moment dan ook alweer nieuwe opdrachten voor uitbreiding ná deze 30 locaties. Daarnaast bestudeert een aantal Limburgse gemeentes met welke verhalen zij wellicht kunnen deelnemen aan de Archeo Route Limburg.


Naar provinciale route

Het project staat niet alleen open voor overheden. Ook voor andere organisaties die met archeologische verhalen willen aansluiten bij de Archeo Route Limburg is subsidie beschikbaar. Iedere deelnemende locatie profiteert van de bekendheid van het project, nu en wellicht nog meer in de toekomst. Vanaf de 2e helft van 2019 worden de beschikbare marketingmiddelen voor dit project nog intensiever ingezet. De Archeo Route Limburg biedt dan voldoende locaties voor een afwisselende, volwaardige provinciale route.

Trefwoorden: route, geschiedenis, beleving, fietsen, wandelen, educatie, cultuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...