Geplaatst op: 21-05-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien

ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme in Nederland ook in de komende jaren stijgen. De groei in de regio is sterker dan op de toeristische hotspots. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste Prognose Leisure 2019-2020.

Regio groei sterk

  

In 2019 en 2020 groeit het buitenlandse toerisme in de regio sterker dan in de grote steden, verwacht ABN AMRO. Dit jaar bedraagt deze stijging in de regio’s zes procent. Lokale festivals, musea en attractieparken kunnen hiervan profiteren, bijvoorbeeld door een ‘overloop’ van toerisme vanuit de drukkere gebieden te stimuleren. De discussie over het massatoerisme in Amsterdam, zoals de omstreden rol van Airbnb in de logiesmarkt en de belasting voor cruiseschepen, bieden voor regio’s buiten de stad juist kansen. Bovendien gaan millennials tijdens hun vakantie op zoek naar ‘authentieke’ ervaringen, onder meer door net zo te leven als de lokale bevolking. Zij zullen niet alleen de toeristische trekpleisters willen zien, maar soms de drukke gebieden juist willen vermijden. Voor de regio’s zijn millennials dan ook een belangrijke doelgroep waarop zij hun promotieacties kunnen richten.

Undertourism

  

Voor grote delen van ons land biedt het toerisme interessante kansen, omdat hier volgens ABN AMRO geen sprake is van overtoerisme, maar eerder van ondertoerisme. De bijdrage van toerisme-inkomsten aan de nationale economie is in omliggende landen veel hoger dan in Nederland. Sterker: binnen de EU is die bijdrage alleen in Litouwen en Polen lager. "De drukte in grote steden kan andere regio’s een toeristische impuls geven. Dat was vorig jaar al zichtbaar, toen het buitenlands toerisme in Amsterdam veel trager groeide dan buiten de grote steden. Chinese toeristen verkennen de Haarlemmermeer, maar ook Gelderland en Limburg. Britse bezoekers ontdekken Flevoland en Noord-Brabant”, zegt Sonny Duijn, Sectoreconoom Retail en Leisure van ABN AMRO. "Wat opvalt, is dat Nederlandse toeristen juist de drukte van de grote steden opzoeken en momenteel niet gevoelig lijken voor de gevolgen van massatoerisme. Dat blijkt uit de zeer sterke groei van het binnenlandse toerisme in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. In de vier grote steden is het aantal overnachtingen van Nederlandse toeristen sinds 2012 met 54 procent gestegen. In de regio’s daarbuiten bedroeg deze groei slechts zeven procent.”

 
Link: https://insights.abnamro.nl/2019/05/buitenlands-toerisme-groeit-vooral-buiten-grote-steden
Trefwoorden: toerisme, beleid, overtourism, undertourism

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...