Geplaatst op: 17-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Tickets dagattracties duurder, Nederlander zoekt massaal naar korting

Tickets dagattracties duurder, Nederlander zoekt massaal naar korting
Photo by Stephen Hateley on Unsplash

Entreekaartjes voor een dagje uit zijn dit jaar gemiddeld 4,4% duurder dan in 2018. Daartegenover staat dat de kortingen die consumenten kunnen behalen door mee te doen aan spaaracties ook veel hoger zijn. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (89%) zoekt naar korting. Dat blijkt uit onderzoek van Tikata, een site waar kortingsacties worden verzameld.


In het prijsonderzoek is uitgegaan van een gezin met vier personen van 35, 34, 10 en 6 jaar oud. Tikata houdt de prijzen en kortingsacties bij van 150 dagattracties. Voor het onderzoek zijn de prijzen van 35 dagattracties in Nederland, België en Duitsland voor 2018 en 2019 geanalyseerd. Het zoek- en boekgedrag van consumenten is onderzocht door een enquête onder 443 respondenten.

Kassaprijzen

  

Een gemiddeld gezin van vier personen is in 2019 veel meer kwijt is aan de kassa voor tickets, namelijk € 94,46 in 2019 vs. € 90,53 in 2018. Een stijging van 4,4%. Drie van de 35 parken hebben de kassaprijs verlaagd, 3 parken hebben hun prijs ongewijzigd gehouden en 29 parken hebben de toegangsprijzen verhoogd.

Online prijzen

  

Zoekt het gezin online naar korting dan bespaart zij net als in 2018 ruim € 20,- en betalen slechts € 74,29, dat is 4,8% meer dan in 2018. Opvallend is dat 7 van de 35 parken online goedkoper zijn geworden dan in 2018.


Figuur 1: Prijzen voor entreetickets van 35 dagattracties


Bron: Tikata

Actieprijzen

  

Er kan in 2019 fors meer bespaard worden door mee te doen aan spaaracties van bijvoorbeeld de supermarkten. Met deze acties betaalt hetzelfde gezin slechts € 58,78 per uitje. Een korting van € 35,68 (37,7%). De korting is ruim hoger dan de € 30,81 die in 2018 bespaard kon worden. 14 van de 35 parken zijn op deze manier goedkoper dan 2018.

Maximale korting

  

Als we de prijs voor het gezin nog één keer berekenen, maar dan met een onbeperkte set aan spaarpunten, Air Miles, ANWB lidmaatschappen etc dan valt op dat het uitje nog maar € 38,39 kost en dus een maximale besparing van 59% op de kassaprijs kan worden behaald.

De kortingszoeker

  

Bijna alle respondenten aan de enquete (89,4%) zoeken naar korting. Wellicht niet zo verwonderlijk omdat het onderzoek is geïnitieerd door een kortingssite. Interessanter wordt het als we bekijken waar ze naar korting zoeken. Dan blijken zoekmachines en social media favoriet te zien. Ook kortingssites en de website van het uitje zelf worden door veel respondenten gebruikt. De helft van de respondenten zoekt korter dan een half uur naar een kortingsactie, 44% zoekt gedurende meerdere dagen. Populaire kortingssites zijn Social Deal, Groupon, ANWB en veilingsites.


Figuur 2: Waar en hoe lang consumenten naar korting zoeken


Bron: Tikata


De meeste respondenten (66%) kopen de tickets een week of minder van te voren. 60% zegt altijd een goede deal te vinden. De 40% die geen goede deal vindt, noemt als grootste ergernis dat gevonden deals niet meer werken / uitverkocht zijn. Een meerderheid (64%) combineert tickets en aanbiedingen om zo tot de goedkoopste deal te komen. Maar het aanmaken van meerder accounts om er nog meer korting uit te slepen, gaat 65% te ver. Ook goed nieuws voor Tapperuse want 51% staat open voor betalen per minuut waarbij een kort bezoek veel korting op kan leveren. Een deal in combinatie met het openbaar vervoer is minder populair want 64% wil de auto niet laten staan ook al is een deal met openbaar vervoer goedkoper.


Figuur 3: Meest bezochte kortingssites


Bron: Tikata

 
Link: https://www.tikata.nl/blog/433/dagje-uit-kan-veel-goedkoper-door-spaaracties
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, prijzen, kortingsacties

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...