Geplaatst op: 30-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

Campagne waarschuwt tegen effect xtc in verkeer

Campagne waarschuwt tegen effect xtc in verkeer
Foto: TeamAlert
Pilletje genomen bij een evenement? Reken er niet op dat je de dag erna veilig kunt autorijden, waarschuwt stichting TeamAlert in een campagne die komende donderdag start. Er zijn meer campagnes tegen xtc-gebruik geweest maar deze gaat over het effect na gebruik in het verkeer.

Donderdag 1 augustus loopt door het centrum van Utrecht een levensgrote xtc-pil. Stichting TeamAlert informeert hiermee voorbijgangers dat ze 16 tot 58 uur na xtc-gebruik moeten wachten met autorijden.

Verkeerd beeld

Uit een enquête van TeamAlert onder 1460 jongeren die xtc gebruiken blijkt dat 61% denkt minder dan 16 uur te moeten wachten voordat ze mogen autorijden. Vandaar dat TeamAlert deze stunt uitvoert om jongeren bewust te maken.

Niet dag na festival rijden

‘Jongeren denken vaak dat ze goed bezig zijn. Ze gebruiken xtc op een meerdaagsfestival en blijven kamperen. Ze rijden de volgende dag pas weg, maar twaalf uur later is het nog niet verantwoord om te rijden,’ aldus directeur-bestuurder Maartje Burghgraef.

Gevaren xtc in het verkeer
Xtc is tussen de 16 en 58 uur aanwezig in het speeksel. Hoe lang xtc traceerbaar is, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de hoeveelheid werkzame stof in de xtc-pil, lichaamsgewicht en de mate waarin xtc gebruik wordt. Rijden onder invloed van xtc is zeer gevaarlijk. De kans op een ongeluk is 5 tot 30 keer hoger. In het geval van combinatiegebruik tot wel 200 keer. Mocht de politie je aanhouden dan kan je rijbewijs worden ingenomen of ontvang je een boete.

De stunt is onderdeel van de campagne Rij Tripvrij. De campagne overtuigt jongeren om na xtc-gebruik op een veilige manier thuis te komen. Op 1 augustus gaat de website www.rijtripvrij.nl met de voorlichtingsvideo live.

Trefwoorden: verkeer, xtc, campagne, festival

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...