Geplaatst op: 22-08-2019
Auteur: Marc Gerlings

Nog teveel stereotype denkwijze over vrouwen in de top

Nog teveel stereotype denkwijze over vrouwen in de top
De invoering van een bindend quotum vergroot het aandeel vrouwen aan de top. Het is echter geen wondermiddel: het verhoogt niet de winstgevendheid van bedrijven of het aandeel vrouwen in het middenmanagement. Voor het verhogen van het aandeel vrouwen in het middenmanagement is aanvullend beleid nodig van de overheid en van het bedrijfsleven. Deze conclusies staan in de publicatie ‘Vrouwen aan de top’ van het Centraal Planbureau (CPB) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) die zojuist is verschenen.

De twee planbureaus melden dat in de afgelopen tien jaar het aandeel vrouwen in de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen bij de grootste vijfduizend bedrijven in Nederland is toegenomen van 4% naar 15%. Daarmee blijft het nog ver achter bij het wettelijk streefcijfer van 30%.

Het aandeel vrouwen in topfuncties bij de Rijksoverheid en bij non-profitorganisaties is met respectievelijk 34 en 40 procent aanzienlijk hoger dan in het bedrijfsleven. Internationaal vergelijkbare cijfers over de top zijn er alleen voor (het veel kleinere aantal) beursgenoteerde bedrijven, daarbinnen doet Nederland het in Europa gemiddeld (Raden van Bestuur) dan wel bovengemiddeld (Raden van Commissarissen).

Wat betreft het aandeel vrouwen in managementfuncties over alle managementlagen, van management van een bedrijf tot management van een afdeling, zit Nederland echter onder het Europese gemiddelde.

Onbekend effect

Verschillende factoren spelen een rol bij het lage aandeel vrouwen aan de top: de deeltijdcultuur, risicoaversie en competitieaversie, het denken in stereotypen - `mannen zijn ambitieus, vrouwen zijn sociaal’ - en de bestaande organisatiecultuur - `een manager werkt (meer dan) voltijd’. Over het relatieve belang van de verschillende factoren is helaas nog weinig bekend.

Bindend?

Bindende quota (met sancties) voor het aandeel vrouwen aan de top leiden tot een snelle toename van dit aandeel en vergroten daarmee de kansengelijkheid tussen mannen en vrouwen. Bindende quota zijn echter geen wondermiddel: ze verhogen niet de winstgevendheid.

Andere gezichtspunten

Enerzijds brengen vrouwen in het bestuur wellicht andere gezichtspunten in, anderzijds kunnen er meer conflicten over de te varen koers optreden, of het aandeel vrouwen in het middenmanagement. Dit blijkt uit onderzoek naar het invoeren van quota in andere Europese landen. Het effect van het opnemen van streefcijfers in de corporate governance code, een code waaraan beursgenoteerde bedrijven zich committeren, lijkt beperkt ten opzichte van het invoeren van een bindend quotum.

Commitment van de top

Beleid gericht op het vergroten van de deeltijdfactor kan mogelijk ook bijdragen aan een hoger aandeel vrouwen aan de top, via de doorstroming naar managementfuncties. Daarbij moet niet te veel worden verwacht van een verdere verhoging van de kinderopvangtoeslag of langer betaald vaderschapsverlof. Ook bedrijven kunnen (verdere) maatregelen nemen, zoals het formuleren en uitvoeren van een diversiteitsstrategie. Uit de literatuur komt naar voren dat commitment van de top aan het diversiteitsbeleid en een samenhangend pakket van maatregelen daarbij belangrijk zijn.
Trefwoorden: management, vrouw, top

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...