Geplaatst op: 03-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Nieuw duurzaam gebouw en brede naam voor Bevrijdingsmuseum Groesbeek

Nieuw duurzaam gebouw en brede naam voor Bevrijdingsmuseum Groesbeek

De herdenking van 75 jaar bevrijding is voor veel organisaties en locaties een bijzonder jaar . Zo ook voor het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 in Groesbeek dat zondag een nieuw gebouw opende en haar nieuwe naam presenteerde.


Het gloednieuw Vrijheidsmuseum is daarmee het eerste WO2 museum dat in het officiële herdenkingsjaar van 75 Jaar vrijheid na een bouwperiode (her-)opent. In het nieuwe museum is 6,5 miljoen euro geïnvesteerd. Dat geld is ondermeer bijeengebracht door de provincie Gelderland, vfonds en Europese subsidies. Het museum verwacht in het eerste volledige exploitatiejaar 80.000 bezoekers, nu worden jaarlijks tussen de 40 en 50 duizend bezoekers verwelkomd. Het oude museum dat ruim 30 jaar heeft bestaan heeft in totaal 1,1 miljoen bezoekers getrokken.

Gebouw als een parachute


Het museum vindt zijn nieuwe onderkomen in een duurzaam en bijzonder gebouw: de Shaded Dome . Deze Dome vertoont sterke gelijkenis met een enorme parachute, een herkenbaar beeldmerk van de bevrijding destijds. Het nieuwe museum is op het hoogste punt bijna 12 meter hoog en heeft een vrije overspanning van 60 meter.


Het museumgebouw is volledig aardgasvrij. De warmtevoorziening wordt gerealiseerd door warmtepompen die de energie uit de lucht halen. Een deel van elektrische energie wordt zelf opgewekt met zonnepanelen (circa 45 kWp). De rest wordt als groene elektriciteit ingekocht. Het Vrijheidsmuseum kent een bouwwijze met een zeer lage CO2 footprint. De dakconstructie bestaat uit een folie, die in de toekomst gerecycled kan worden. Dankzij deze dakconstructie is de lage footprint tevens gerealiseerd door: beperkt transport, productie (geen staal en beton), bouwplaats, slopen en hergebruik van materialen.

Multiperspectief in storyline


Naast een uniek gebouw ontwikkelde het Vrijheidsmuseum ook een nieuwe internationale storyline: Het Verhaal van Oorlog en Vrijheid zonder Grenzen . Deze verhaallijn is tot stand gekomen door een bijzondere en intensieve samenwerking van vooraanstaande Nederlandse en Duitse historici en musea. Het resultaat is een multiperspectief verhaal over oorlog, vrijheid en democratie in zowel Nederland als Duitsland, Europa en daarbuiten. Er is nooit één verhaal. De Tweede Wereldoorlog krijgt in het museum vanuit verschillende perspectieven een veelzijdig gezicht, in samenhang met de 20e eeuw en de actualiteit. De bezoeker wordt uitgedaagd kritisch na te denken over vrijheid toen en nu, vol beleving, interactiviteit en museale topstukken.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: culture, musea, historisch museum

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...