Geplaatst op: 20-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Bijna 100 studenten van BUas aan de slag in Tourism Impact Lab

Bijna 100 studenten van BUas aan de slag in Tourism Impact Lab
Bron: Pixabay

Studenten van de Breda University of Applied Sciences gaan voor 20 bedrijven in de toeristische sector nieuwe reisconcepten bedenken die een positieve impact hebben op de wereld. Daartoe heeft de opleiding samen met het Travel Impact Lab een Tourism Impact Lab opgezet.


Alle cases waar de studenten mee aan de slag gaan, draaien om het realiseren van een positieve impact op de wereld. Hoe kun je bijvoorbeeld zorgen dat passagiers niet langer met het vliegtuig, maar met de trein naar hun vakantiebestemming afreizen? En hoe kun je jongeren op een creatieve manier stimuleren bewust van hun vakantie te genieten in plaats van het vluchtig delen van hun vakantie-ervaringen via social media? Niet alleen grote spelers als TUI, Transavia, SNP Natuurreizen en Riksja Travel hebben zich verbonden aan het Tourism Impact Lab, maar ook veelbelovende startups als Campfire Stories, Travel Diaries, Travel Inventive en Breakzy.

Positieve impact staat centraal


BUas faciliteert de learning community en de studenten worden getraind door professionals van Travel Impact Lab, een organisatie die startups op gang helpt en bestaande reisorganisaties opnieuw in beweging zet. In totaal gaan 21 teams van studenten vlak voor hun afstuderen een semester lang aan de slag met een concrete vraag, idee of project van een toeristische organisatie. De cases focussen zich op het realiseren van een positieve impact op het gebied van duurzaamheid, het versterken van menselijke contacten en het creëren van een bewuste vakantiebeleving. Tijdens het project valideren de studenten grondig welk probleem of welke behoefte er bij hun opdrachtgevers leeft, bedenken creatieve oplossingen en starten met het realiseren ervan.

Nu innoveren


"We hebben deze learning community met het Travel Impact Lab opgezet vanuit de overtuiging dat als we willen dat de generaties na ons óók kunnen blijven reizen, we nú moeten innoveren. Bij alle cases staat centraal dat elke reis moet bijdragen aan een betere wereld door het creëren van betekenisvolle impact”, vertelt Joyce Krielen, Team  Manager Tourism Business van BUas en coördinator van het Tourism Impact Lab. "Binnen de learning community kunnen studenten en bedrijven verbinding met elkaar leggen. Zo stimuleren we dat bedrijven wekelijks workshops van studenten bijwonen. Tegelijkertijd maken studenten al ruim voor hun afstudeerfase kennis met het werkveld en kunnen ze hun ervaringen als young professionals benutten als zij de arbeidsmarkt betreden.”


In de komende maanden worden de behoeften van de partners gevalideerd. Hierna gaan studenten samen met de bedrijven werken aan een oplossing door middel van Design Thinking-principes, het lean startup-model en growth hacking. Op 9 januari 2010 presenteren de studenten hun oplossingen aan hun opdrachtgevers.

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, innovatie

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...