Geplaatst op: 09-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Drenthe wil 10 miljoen investeren in vitale vakantieparken

Drenthe wil 10 miljoen investeren in vitale vakantieparken
Vlnr: Jeroen Westendorp (wethouder gemeente Noordenveld), Bas Luinge (wethouder Aa en Hunze), Henk Brink (gedeputeerde provincie Drenthe), Jurian Brekelmans (Recron), Anique Snijders (wethouder gemeente Midden-Drenthe), Nynke Houwing (wethouder Borger-Odo
In Drenthe zijn provincie en gemeenten bereid 5 miljoen in het vitaliseren van vakantieparken te investeren en vragen het Rijk hetzelfde te doen. Daartoe dient Drenthe de Regio Deal Focus op Vrijetijdseconomie in bij Rijk. De Drentse plannen richten zich zowel op kansrijke parken voor de toeristische markt maar ook op parken die geen recreatieve functie meer hebben. Die kunnen een rol krijgen als flexibele schil voor de woningmarkt. 

De gemeenten Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Coevorden, Midden-Drenthe, Noordenveld, Westerveld, De Wolden en de provincie Drenthe hebben ze een voorstel voor de ‘Regio Deal Focus op Vrijetijdseconomie’ ingediend.

Niet alleen zieltogende parken worden ondersteund ook goed lopende parken kunnen steun voor hun plannen krijgen. Enerzijds door het stimuleren van kansrijke ondernemers, anderzijds door te focussen op de sociaal-maatschappelijke problematiek en het bestrijden van criminaliteit en ondermijning die speelt op en rondom vakantieparken. De betrokken gemeenten en de provincie Drenthe willen voor deze Regio Deal een investering van 5 miljoen op tafel leggen en vragen het Rijk eenzelfde bijdrage te doen.

Vicieuze cirkel doorbreken
Gedeputeerde Henk Brink: "In Drenthe werken we hard aan het behoud en de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie. Voor de versterking van de verblijfsrecreatie zijn we in 2018 gestart met het Programma Vitale Vakantieparken Drenthe. Daarbinnen stimuleren we kansrijke ondernemers om hun product te versterken en ondersteunen we ondernemers en eigenaren bij het zoeken naar een nieuwe functie voor een niet vitaal park. Voor de economische kracht van de verblijfsrecreatie in Drenthe is echter een extra aanpak essentieel.”

Uit onderzoek (2017) blijkt dat een deel van de vakantieparken onvoldoende toekomstperspectief heeft binnen de verblijfsrecreatie sector. Nader onderzoek (2019) toont aan dat op een deel van deze parken sprake is van sociaal-maatschappelijke problematiek en criminaliteit. Hierdoor blijven gasten weg en dalen de inkomsten. Dit leidt tot verdere achteruitgang en leegstand. Die leegstand heeft een aanzuigende werking op doelgroepen die als ‘niet-recreatieve gebruikers’ kunnen worden getypeerd, zoals spoedzoekers die op de reguliere woningmarkt geen plek kunnen vinden, arbeidsmigranten, mensen die onder de radar willen blijven en/of criminelen. Wethouder Jeroen Westendorp van de gemeente Noordenveld: "Deze parken krijgen onbedoeld te maken met ongewenste situaties met de bijbehorende problematiek. Gevolg is dat hun concurrentiepositie nog verder wordt verzwakt en inkomsten en investeringen verder dalen. In de samenwerking binnen de Regio Deal willen wij deze vicieuze cirkel doorbreken.”

De drie pijlers van de Regio Deal
De Regio Deal Focus op Vrijetijdseconomie richt zich op de boven- en onderkant van het aanbod aan vakantieparken. Het biedt een flinke plus op het Programma Vitale Vakantieparken Drenthe door extra in te zetten op kansrijke ondernemers om hun product te versterken. Door de verbreding naar de sociaal-maatschappelijke problematiek en het bestrijden van criminaliteit en ondermijning wordt de Drentse verblijfsrecreatie als geheel sterker gemaakt. 

Hierbij richten de partners zich op de volgende drie pijlers: betere samenwerking om criminaliteit en ondermijning te bestrijden, een gerichte aanpak voor de sociaal-maatschappelijke problematiek en het versterken van de flexibele schil op de woningmarkt.

Vrijetijdssector motor voor Drentse economie
De vrijetijdseconomie is met een omzet van 1,7 miljard euro een belangrijke motor van de Drentse economie. De vrijetijdseconomie speelt een belangrijke rol bij het op niveau houden van voorzieningen en draagt substantieel bij aan de leefbaarheid van het landelijke gebied in Drenthe. De sector is goed voor zo’n 24.000 banen aan directe en indirecte werkgelegenheid. De overnachtingen op vakantieparken leveren zo’n 300 miljoen euro op. In Drenthe vindt 65% van de overnachtingen plaats op vakantieparken, terwijl dat in Nederland gemiddeld 34% is. Het aantal overnachtingen op vakantieparken is de afgelopen jaren flink gestegen: van 3.437.000 overnachtingen in 2013 naar 4.626.000 overnachtingen in 2018.
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vakantieparken

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...