Geplaatst op: 10-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Krijgt Steenwijkerland een European Wetland Center?

Krijgt Steenwijkerland een European Wetland Center?
Staatsbosbeheer, recreatiecentrum De Kluft en de gemeente Steenwijkerland gaan samen onderzoeken of zij het bezoekerscentrum in Ossenzijl kunnen doorontwikkelen tot een bezoekerscentrum nieuwe stijl: het European Wetland Center. Het bezoekerscentrum wordt hiermee de noordelijke toegang tot het Nationaal Park Weerribben-Wieden. In het gebied worden vanaf 2020 al Landmarks geplaatst om de herkenbaarheid en naamsbekendheid van het gebied te vergroten.

Het huidige bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd en verkeert in een slechte staat. Het nieuwe centrum moet bezoek spreiden en bezoekers verleiden de auto daar te laten staan en op een meer duurzame manier het gebied gaan verkennen. 

Extra verblijfsaccommodaties
Bijzonder is de samenwerking met een ondernemer die ook plannen voor een hotel heeft. Daarmee zou het tekort aan verblijfsmogelijkheden in de regio deels kunnen worden opgelost. Samen met de gemeente, natuur- en terreinbeheerders wil Oeds van den Berg van recreatiecentrum De Kluft er een unieke plek van maken: "Bezoekers kunnen straks langere tijd genieten van het gebied. We zijn namelijk van plan om hier een plek te creëren waar bezoekers meerdere nachten kunnen blijven.”

Wethouder Bram Harmsma: "Het European Wetland Center versterkt de identiteit van het gebied. We willen graag dat toeristen langer in onze regio blijven. Het nieuwe bezoekerscentrum is een manier om dat te stimuleren. Het is belangrijk dat dit op een duurzame manier gaat, met respect voor de natuur en veel aandacht voor educatie."

Binnenkort ondertekenen de drie partijen een intentieverklaring waarmee ze een eerte stap maken naar een bezoekerscentrum nieuwe stijl die een boost kan geven aan de regio. Het moet een plek worden die de regio verbindt. Over provincie- en gemeentegrenzen heen. Toeristen worden verleid om de aantrekkelijke omgeving te verkennen. Er wordt jaarlijks op zo’n 150 duizend bezoekers gerekend, nu zijn dat er 70 duizend. 

Landmarks om toeristen te spreiden
De gemeente Steenwijkerland is samen met de stichting Weerribben-Wieden nog op een andere manier actief in het spreiden van toeristen. Vanaf 2020 worden zogenaamde Landmarks geplaatst. 

Landmarks zijn welkomstpoorten die helpen om bezoekers op gastvrije manier door het gebied te leiden. Ze versterken de herkenbaarheid en naamsbekendheid van het gebied.Wethouder Bram Harmsma: "Met de Landmarks willen we toeristen verleiden om verschillende aantrekkelijke plekken te bezoeken. Voorheen was het niet altijd duidelijk wanneer je het gebied binnen kwam en wat er te doen is. De Landmarks versterken op een positieve manier de herkenbaarheid van het gebied. Eén van de instrumenten die we inzetten om toerismespreiding te stimuleren."

Stoere herkenbare poorten
"Zoals Parijs de Eiffeltoren heeft, zo krijgen wij stoere herkenbare poorten: gemaakt met materialen die verwijzen naar de geschiedenis van het gebied", vertelt Bea Claessens van Natuurmonumenten, opdrachtgever vanuit de stichting. "Samen met lokale leveranciers, zoals rietsnijders, willen we werken aan de poorten van riet en zwart staal. Het riet verwijst naar de cultuurhistorie van het Nationaal Park, het zwarte staal verwijst naar de oude watermolens in het gebied."

Kunstenaar Erick de Lyon ontwerpt alle toegangspoorten. Voor Beukerssluis heeft hij al een karakteristiek ontwerp gemaakt. Hans van de Beek, namens Staatsbosbeheer deelnemer van de stichting: "Dit prachtige opvallende ontwerp gaat echt het verschil maken. Ik ben ervan overtuigd dat de Landmarks ons gaan helpen de toerist te verleiden om ons mooie gebied te bezoeken. Waarbij we rekening houden met plekken waar nog veel ruimte is voor toerisme en met plekken waar we kwetsbaar natuurgebied hebben."

Het Landmarks project bestaat uit welkomstpoorten op verschillende plekken: bij invalswegen, vervoersknooppunten, binnen de natuurgebieden, bij de Zuiderzeestadjes, plekken voor waterbelevenis en bij binnenkomst van alle kernen. Wethouder Bram Harmsma: "We stimuleren op deze manier dat bezoekers straks naar de poorten gaan met bijvoorbeeld de auto of openbaar vervoer. Vanaf deze centrale locaties kunnen ze het gebied op verschillende manieren verkennen. Bijvoorbeeld met de fiets, met de bus of de watertaxi."
Trefwoorden: toerisme, Overijssel, natuur, bezoekerscentra, toeristische overstappunten, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...