Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-01-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Stikstofcrisis: Luchvaart op slot

Stikstofcrisis: Luchvaart op slot

De Nederlandse luchtvaart is met het advies voor de luchtvaart van het Adviescollege Stikstofpreblematiek nog meer onder druk komen te staan. De luchtvaart heeft weliswaar maar een heel klein aandeel in de stikstofuitstoot (1%) maar voorzitter Remkes vindt dat alle sectoren moeten bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot. Dat betekent dat Schiphol niet meer kan uitbreiden en Lelystad Airport op korte termijn niet open kan. Althans, als de Nederlandse regering het standpunt van Remkes overneemt. Groei is alleen mogelijk als tegelijkertijd de emissies afnemen. In de politiek ligt dat gevoelig omdat de VVD met de snelheidsgrens van 100 km/u op snelwegen al veel heeft ingeleverd.


Het adviescollege constateert dat de efficiëntie per vliegbeweging is toegenomen, maar door de volumetoename de emissies in absolute zin zijn toegenomen. Oftewel, de toename van het vliegverkeer is groter dan de afname van de emissies.


Groei kan alleen met minder NOx-emissie

Het adviescollege adviseert om als bindende randvoorwaarde aan de luchtvaarsector te stellen dat groei van de sector alleen wordt toegestaan, wanneer sprake is van een vermindering van de huidige NOx-emissies (van de luchtvaartsector als geheel). Hiervoor kan, net als in andere sectoren, gebruik worden gemaakt van de juridische mogelijkheden, zoals intern en extern salderen. De vermindering van de NOx-emissies is dan ook inclusief de daling die uit de eventuele benutting van intern en extern salderen voortvloeit. Daarmee kan de luchtvaart NOx-emissies in andere sectoren helpen verminderen, zodat per saldo de emissies dalen.


Het adviescollege geeft de luchtvaartsector ook een aantal mogelijkheden voor reductie mee:

  • het beperken van grondgebonden emissies door bijvoorbeeld elektrisch taxiën
  • efficientere en lichtere vliegtuigen
  • milieuvriendelijker vervoer van en naar luchthavens

Groot probleem voor Lelystad Airport is dat er nog geen grote vliegtuigen van de luchthaven gebruikmaken. Alle uitstoot moet dus worden gecompenseerd en de te verwachten uitstoot raakt maar liefst 20 Natura 2000 gebieden.


Schiphol wil verantwoordelijkheid nemen

Schiphol omarmt het advies van de commissie en wil bijdragen aan de oplossingen. "Met dit advies geeft de commissie een duidelijke opdracht, maar ook een werkbaar advies. Dit stelt het kabinet in staat de politieke besluitvorming over Lelystad en Schiphol af te ronden”, stelt CEO Dick Benschop. "Schiphol is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en wil zich - samen met de sector en in lijn met het advies van de commissie Remkes - inzetten om de noodzakelijke maatregelen te realiseren.”


Dit betreft onder meer:

  • Het pad naar zero emissie luchthavens in 2030, met de grootste elektrische bus vloot van Europa, elektrisch (openbaar) vervoer van en naar Schiphol, gebruik van walstroom voor vliegtuigen en de ontwikkeling van elektrisch taxiën.
  • Schiphol stimuleert via haar tarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Mede hierdoor wordt de vliegtuigvloot verder vernieuwd. Het opschalen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen is de volgende stap.

Actiegroepen denken dat Lelystad niet meer open gaat

De samenwerkende actiegroepen rond Lelystad Airport omarmen het advies. Zij hopen en verwachten dat hiermee de openstelling niet mogelijk is. Leon Adegeest: "Na jaren van strijd is er eindelijk een commissie die objectief naar de feiten kijkt en werkelijk iets doet met aangeleverde cijfers. Er ligt nu voor de stikstofproblematiek een weloverwogen en fair advies. Als het ministerie zich nu aan de feiten houdt is een snelle opening van Lelystad Airport onwaarschijnlijk” 


Een escape voor Lelystad op dit dossier werd gisterenavond door Corendon-topman Steven van der Heijden aangedragen die voorstelde dat Schiphol de ruimte die Lelystad nodig heeft inlevert. 

Link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/01/14/advies-luchtvaartsector
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, duurzaam toerisme, stikstof

CELTH





||| Nieuws |||

24/02/25
Exclusief voor leden
Dubai +9% groei toerisme
Dubai is al een grote bestemming in toerisme en het noteert bijna een groeicijfer van een gazelle. In 2024 nam het toerisme naar deze Arabische destinatie met 9% toe.
24/02/25
Prosus wil Nederlandse Just Eat Takeaway.com overnemen
Techbedrijf Prosus meldt dat het een voorwaardelijke overeenkomst heeft bereikt om Just Eat Takeaway.com (AMS:TKWY) over te nemen. Daarmee krijgt Prosus de vierde grootste maaltijdbezorggroep ter wereld in handen.
24/02/25
Exclusief voor leden
Koen van Aarssen wordt financial director van Munckhof
Koen van Aarssen wordt financial director van Munckhof
24/02/25
Exclusief voor leden
Bouw van Panoramatoren in Hedwigepolder van start
De bouw van de gecombineerde uitkijk- en radartoren op de Panoramaheuvel in de Hedwigepolder kan beginnen. Provincie Zeeland creëert met de uitkijktoren een unieke recreatieve plek in de voormalige Hertogin Hedwigepolder, gelegen in het Grenspark Groot Saeftinghe.
23/02/25
Plan voor groene verbinding Van Abbemuseum met de stad
Met de snelle groei van toerisme en nieuwe inwoners staat Eindhoven voor de uitdaging om aantrekkelijk, duurzaam en groen te blijven. Het Van Abbemuseum wil hieraan bijdragen door de buitenruimte rondom het museum om te vormen tot een groene plek waar bewoners en cultuur samenkomen, en zo de verbinding met de stad te versterken.
23/02/25
Toeristenbelasting in Nederland stijgt met 8%
Toeristen die overnachten in Nederland betalen dit jaar gemiddeld € 2,53 toeristenbelasting per persoon per nacht. Dat is bijna 8% meer dan vorig jaar, zo blijkt uit jaarlijks onderzoek van Bungalowparkoverzicht.nl.
23/02/25
Data en analysemogelijkheden van de Landelijke Database Logiesaccommodaties
In 2024 is een eerste inventarisatie gemaakt van het aanbod aan logiesaccommodaties in Nederland, zoals vakantiewoningen, kampeerplekken, hotelkamers en B&B’s. In de ‘publicatie Landelijke Database Logiesaccommodaties’ wordt een analyse gepresenteerd van de verzamelde data.
23/02/25
Exclusief voor leden
Haya Hotels automatiseert incheckproces met GuestWave
Haya Hotels in Den Haag heeft in samenwerking met GuestWave het incheckproces volledig gedigitaliseerd. Dit heeft geleid tot een sneller en efficiënter registratieproces voor gasten.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...