Geplaatst op: 28-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad

Toerisme mag niet meer domineren in Amsterdamse binnenstad
Afbeelding van Dimitri Houtteman via Pixabay
Na de coronacrisis mag in de Amsterdamse binnenstad het toeristisch aanbod niet meer domineren. Dat schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad. De binnenstad moet weer aantrekkelijk worden voor bewoners en mensen die in de stad werken. Toerisme moet worden teruggedrongen. 

Volgens Halsema is de binnenstad haar functie als kraamkamer voor vernieuwende activiteiten verloren en maken de hoge huren het voor jonge vernieuwende ondernemers het vrijwel onmogelijk om een nieuwe zaak te beginnen. Daarnaast richten Amsterdammers zich in toenemende mate op de eigen woonomgeving omdat ze vanwege het verschraalde aanbod geen aanleiding meer zien om de binnenstad te bezoeken: "Als Amsterdammers hun binnenstad links laten liggen, omdat ze zich er niet meer thuis voelen, dan gaat er iets fundamenteel mis”, schrijft Halsema.

Gedifferentieerde binnenstad

Volgens de burgemeester onderstreept de coronacrisis en de nu lege binnenstad de urgentie om na te denken over de binnenstad van de toekomst. "De vragen zijn misschien niet anders dan voor de coronacrisis, de uitgangspositie is dat wel.”
Halsema wil dat het centrum van Amsterdam weer een echt centrum voor de stad kan zijn: "Met een vernieuwende programmering van theaters, poppodia en musea. Met winkels en horeca die nieuwe groepen verleiden om naar de binnenstad te komen. Waar de Amsterdammers de sfeer bepalen en bezoekers ook graag komen. Waar een goede balans is tussen wonen, werken en recreëren. Waar de openbare ruimte uitnodigt om te verblijven.” Halsema vindt dat er een gedifferentieerde binnenstad moet komen waar niet alle buurten en straten op elkaar lijken maar juist herkenbaar zijn door verscheidenheid. 

Minder toeristen

Voor wat betreft toerisme wil Amsterdam het aantal toeristen verminderen en toeristen stimuleren die geïnteresseerd zijn in de unieke historie, cultuur en ervaring van de Amsterdamse binnenstad. Voor een leefbare binnenstad moet het voorzieningenniveau meer gericht zijn op bewoners en op mensen die werken in de binnenstad. Het toeristisch aanbod moet worden teruggedrongen. De vakantieverhuur in woningen moet worden teruggedrongen.

Planologische en juridische mogelijkheden onderzocht

Om dat te realiseren wordt onderzocht wat de planologische en juridische mogelijkheden zijn om te sturen op een meer divers horeca- en winkelaanbod. In die vernieuwing wil de gemeente het voortouw nemen maar doet een nadrukkelijke oproep aan bewoners, ondernemers, vastgoedeigenaren, culturele instellingen, instituten voor onderwijs en wetenschap om eendrachtig samen te werken. 
Link: https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/944470/raadsbrief_aanpak_binnenstad.pdf
Trefwoorden: toerisme, amsterdam, stedelijk toerisme, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...