Geplaatst op: 03-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Snelfietsroutes toeristisch benutten

Snelfietsroutes toeristisch benutten

DMO’s kunnen het snelfietsnetwerk in hun regio benutten om de fietsbeleving te optimaliseren en een aantrekkelijk aanbod voor de e-bike op te bouwen. Nu worden snelfietsroutes vooral voor woon-werkverkeer gebruikt maar ook voor de recreant kunnen het aantrekkelijke fietsroutes zijn: Van utilitair naar multipurpose. De provincies Utrecht en Gelderland zijn hiervoor een geschikte proeftuin, omdat deze provincies een actief fietsbeleid voeren en een rijke fietscultuur kennen. Dat schrijven RBT Heuvelrug & Vallei en NBTC Holland Marketing in een gezamenlijke verkenning.


Het bezit van elektrische fietsen in Nederland ontwikkelt zich stormachtig: jaarlijks worden inmiddels meer dan 420.000 nieuwe e-bikes verkocht. Zo’n 42% van de verkochte fietsen was in 2019 elektrisch. Een op de zeven Nederlanders heeft inmiddels een e-bike. rovincies ontwikkelen samen met het rijk en gemeenten tot en met 2023 een 900 km omvattend netwerk van nieuwe snelfietsroutes die steden en kernen gemakkelijker verbinden. De opkomst van het netwerk van snelfietsroutes is uniek in de wereld: er is geen ander land dat een dergelijk netwerk realiseert. Dit past goed bij de sterke internationale positie van Nederland als fietsland en de pioniersrol die Nederland heeft op het vlak van nieuwe fietsinfrastructuur.


Michiel van der Schaaf, directeur van RBT Heuvelrug & Vallei, en Anouk van Eekelen, directeur aanbodinnovatie van NBTC, hebben vandaag op 3 juni op World Bicycle Day de verkenning ‘Snelfietsroutes en toeristische ontwikkeling’ aangeboden aan Arne Schaddelee, gedeputeerde fiets, recreatie en toerisme van de provincie Utrecht die het project ondersteunde.


Investeringen beter benutten

Michiel van der Schaaf ziet in Utrecht veel mogelijkheden om de zeven nieuwe snelfietsroutes ook recreatief in te zetten: "Het netwerk dat hiermee ontstaat is uniek in de wereld en past goed bij Nederland als pioniersland voor fietsen. Omdat de nieuwe routes zo aantrekkelijk en comfortabel worden en bovendien ruimte bieden voor thematische verbindingen, is de recreatieve doelgroep net zo interessant. Overheden doen hier nog nauwelijks iets mee. Als DMO bieden we aan om onze fijnmazige communicatie-instrumenten in te zetten om meerjarig te bouwen aan het profiel, de bekendheid en het gebruik van de snelle fietsroutes. Hierdoor krijgen de investeringen een multipurpose karakter; een win-win als je het mij vraagt.’


Drie stappenplan voor DMO's

DMO’s kunnen in de recreatieve benutting van snelfietsroutes een belangrijke rol spelen. In het rapport wordt daarvoor een drie stappenplan uitgewerkt.


Stap 1: Stel een meerjarig ontwikkelprogramma op

Ontwikkel daarvoor allereerst een fietsnarratief dat past bij het DNA van de regio. Maak vervolgens een driejarig ontwikkelprogramma waarin het basisaanbod in orde wordt gebracht en wordt gewerkt aan reasons to cycle. Organiseer een coalitie van welwillende partners voor financiering, content en uitvoering. Zorg ook dat de utilitaire en toeristische partners zijn verbonden.


Stap 2: Breng basisaanbod voor e-bike op orde

Zorg voor nieuwe verhuurpunten bij toeristische locaties van e-bikes, ontwikkel fietsvriendelijke horeca met fietsfaciliteiten, activeer fiets- en e-bikepartners, bundel bestaande snelfietsroutes en combineer ze met thematische routes.


Stap 3: Ontwikkel een fietsmagneet

Voeg aan het basisaanbod een ‘reason to cycle’ toe als bezoekbare attracties om mensen naar het gebied te trekken rondom het thema e-bike of fiets (fietsmagneet). Goede voorbeelden zijn projecten als 'Fietsen door het water

 en 'Fietsen door de bomen' in Belgisch Limburg.




Inzetten op meerjarige samenwerking

Volgens Anouk Van Eekelen sluiten dergelijke initiatieven goed aan op de duurzame ambities in Perspectief 2030: "De e-bike past hier goed in. We denken dat Utrecht een goede proeftuin kunnen zijn voor de rest van Nederland, net als de provincie Gelderland. Utrecht voert immers een actief fietsbeleid, heeft steden en buitengebied op fietsafstand van elkaar en kent bovendien een rijke fietscultuur. Maar er dient dan wel een meerjarige samenwerking te komen, waarbij het aanbod aan de achterkant goed wordt ontwikkeld. Denk aan het opzetten van een netwerk van verhuurders van e-bikes, fietsvriendelijke hotels en andere horecazaken en mogelijk ook de ontwikkeling van een echte ‘fietsmagneet’. Dat laatste is een publieksvoorziening rondom e-bike of fiets die zelfstandig publiek kan trekken.


Link: https://www.opdeheuvelrug.nl/uploads/media/5ed11959eaf4f/verkenning-snelfietsroutes-en-toeristische-ontwikkeling-def.pdf?token=/uploads/media/5ed11959eaf4f/verkenning-snelfietsroutes-en-toeristische-ontwikkeling-def.pdf
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, Gelderland, Utrecht, fietsroutes

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...