Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquete  van het CBS. Daarbij moet wel gesteld worden dat veel bedrijven uit een lockdown komen en het dus logisch is dat vanuit die positie positiever naar de toekomst wordt gekeken. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.

Horeca: 37% verwacht omzetgroei

Het percentage positief gestemde ondernemers nam het sterkst toe in de horeca. In juni verwacht 37% van horecaondernemers de komende drie maanden een omzetstijging, in mei was dat nog 17%. Van de horecaondernemers verwacht 21% dat de omzet gelijk zal blijven en 42% verwacht een verdere daling. In de horeca verwacht 50% van de ondernemers dat de personeelssterkte gelijk zal blijven, 39% verwacht het met minder werknemers te moeten doen. 

Omzetverwachting ondernemers voor de komende drie maanden


Bron: CBS

Logiesversterstrekkers: 56% verwacht omzetgroei

Binnen de horeca zijn vooral de logiesverstrekkers positiever gestemd, na enkele maanden van sterke omzetkrimp. De logiesverstrekkers zagen het aantal gasten in maart met 57% en in april met 95% dalen ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan de helft van de logiesverstrekkers (56%) verwacht de omzet in de komende periode weer te zien stijgen. Slechts 24% denkt dat de omzet zal afnemen. Per saldo zijn logiesverstrekkers dan ook positief. Opvallend is dat in de logieverstrekking de helft van de ondernemers (54%) verwacht dat de prijzen gelijk zullen blijven, 25% dat deze juist zullen toenemen en 21% lagere prijzen verwacht. 

Restaurants en cafés: 31% verwacht omzetgroei

Restaurants en cafés zijn per saldo nog negatief. Van hen verwacht 31% een omzetstijging, in april was dat slechts 2%. De helft verwacht nog steeds een afnemende omzet. Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers (81%) denkt dat de prijzen gelijk zullen blijven.

Reisbedrijven: 26% verwacht omzetgroei

Ook reisbedrijven zijn een stuk positiever. In april en mei verwachtte geen enkel bedrijf een omzetgroei, nu is dat 26%. Van alle reisbedrijven verwacht 64% gelijkblijvende prijzen, 24% hogere prijzen en 13% lagere prijzen. 

Cultuur, sport en recreatie: 38% verwacht omzetgroei

Ook in cultuur, sport en recreatie is het sentiment in positieve zin omgeslagen: 38% verwacht de komende drie maanden een omzetgroei. Eerder was dat nog 0% (april) en 16% (mei). Toch is nog bijna de helft (46%) negatief gestemd over de omzet in de komende periode. Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers (85%) verwacht dat de prijzen gelijk zullen blijven.
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/27/ondernemers-in-consumentgerichte-branches-positiever-over-toekomst
Trefwoorden: onderneme, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, recreatie, horeca

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...