Geplaatst op: 13-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog heel veel vouchervakanties boven de markt

Nog heel veel vouchervakanties boven de markt
Photo by Chedi Tanabene from Pexels
Bijna twee derde van de vakantiegangers die een ANVR-Reisvoucher heeft ontvangen voor een geannuleerde reis tijdens de coronacrisis geeft aan deze dit jaar nog te verruilen voor een vakantie. Die reizen worden wel anders. Zo zoeken ze een vakantie vaker dicht bij huis en wint de auto aan terrein. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ANVR onder reizigers die in de afgelopen zes maanden een vakantie hebben geboekt. 

Van alle ondervraagden heeft 38% de intentie de komende drie maanden een reis te boeken, dit is vaak een stedentrip (29%), zomerstrandvakantie (28%) of rondreis (13%). Meer dan de helft van de reizigers kiest onder invloed van de Coronacrisis een bestemming in Nederland of dichterbij. Indien er na de coronacrisis gereisd zal worden, is er een voorkeur om te reizen met de auto (47%). 

Helft van vouchers voor buitenlandse vakantie

44% van de vakantiegangers heeft een reisvoucher ontvangen voor een of meerdere geannuleerde reizen. 47% van deze vakantiegangers is van plan dit jaar nog op vakantie te gaan naar het buitenland en 11% is van plan de reisvoucher te gebruiken voor een vakantie in Nederland. Een kwart geeft aan te wachten totdat zij de voucher kunnen inwisselen voor geld. 



Andere bestemmingen?

Van de ondervraagde vakantiegangers zegt 90% zijn boekingsgedrag aan te passen in deze coronatijd. Daarvan geeft 30% aan wél te boeken maar alleen te letten op het nemen van gezondheidsmaatregelen; zo'n 20% zegt iets minder te boeken dan anders, en 40% stelt boeken nog even uit. Ook op de bestemmingskeuze heeft corona invloed. Zo kiest 24% een binnenlandse bestemming en 29% zoekt het dichter bij huis. Daarentegen laat 38% zijn bestemming niet beïnvloeden door corona. 




Frank Oostdam, voorzitter ANVR: "We zien bij reizigers die nog twijfelen over een vakantie dat vooral gezondheidsrisico's (67%) een belangrijke rol spelen en of op de bestemming wel genoeg open is (55%). Maar onze reisorganisaties en hun partners houden zich aan allerlei protocollen, zowel op bestemming als er naar toe, om de reiziger zo goed mogelijk te beschermen. En ook bestemmingen zijn blij weer toeristen te kunnen ontvangen, dus doen zij er alles aan om het hen veilig naar de zin te maken. En voor de 7% die nog twijfelt omdat zij onzeker zijn over hun terugreis als het virus opleeft op bestemming, is het makkelijk. Zij hoeven er alleen maar voor te zorgen een pakketreis te boeken en de ANVR-reisorganisatie zorgt zo nodig voor repatriëren; dat hoort erbij."

Auto populairder

Het vliegtuig is met 52% tot nu toe nog steeds het meest populaire vakantievervoermiddel, gevolgd door de auto (36%). Maar ondervraagden laten weten na corona toch iets meer de voorkeur te geven aan de auto (47%) en iets minder aan het vliegtuig (42%). Twee derde van de vakantiegangers boekt het vervoer en verblijf als onderdeel van een pakketreis of stellen zelf hun reis samen uit losse onderdelen. Zo'n 80% boekt deze, gemiddeld 12-daagse, reis ruim 3 maanden van te voren.



Opvallend is dat nog steeds een deel van de vakantiegangers er niet op let of hun reisorganisatie is aangesloten bij ANVR en SGR. Frank Oostdam, voorzitter ANVR: "Wij zijn blij te merken dat de meeste reizigers het belangrijk vinden dat een reisonderneming is aangesloten bij ANVR en SGR. Helaas geeft nog 22% aan hier niet op te letten, waardoor het kan gebeuren dat deze mensen met hun niet-gedekte voucher bij faillissement van hun reisonderneming met lege handen komen te staan." Volgens het GfK-onderzoek is in deze tijd van corona het vertrouwen dat de consument heeft in ANVR-reisondernemingen niet echt veranderd.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...