Geplaatst op: 14-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Motivaction introduceert Vrijetijdsprofielen

Motivaction introduceert Vrijetijdsprofielen
Motivaction heeft nieuwe doelgroepsegmentatie voor de cultuur- en vrijetijdsbranche: Vrijetijdsprofielen. Hiermee biedt het marktonderzoeksbureau inzicht in wat de vrijetijdsconsument motiveert en beweegt en welke doelgroepen relevant zijn voor organisaties in deze branches. 

Er zijn vijf groepen met elk hun eigen motivaties, wensen en behoeften ten aanzien van vrijetijdsbesteding.
  1. Gezelligheidsplanners: rust en regelmaat, gezellig (met het gezin), lokaal georiënteerd, prijsbewust, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg
  2. Fijnproevers: kwaliteit en betrouwbaarheid, klassieke cultuur, rust en bezinning, etiquette, luxe en VIP
  3. Plezierbelevers: onbezorgd genieten, vermaak- en ervaringsgericht, risico en spanning, in het nu leven, even ontsnappen aan de dagelijkse sleur
  4. Verdiepers: brede interesse, persoonlijke ontwikkeling, kunst en cultuur, volle agenda, een betere wereld begint bij jezelf
  5. Pioniers: impulsief, vrijheid en tolerantie, beleven en ervaren, trendsettend, never a dull moment

Focus op drijfveren en waarden van de consument

De Vrijetijdsprofielen zijn gebaseerd op het waarden- en leefstijlmodel Mentality. Het Mentality-model geeft een effectieve kijk op doelgroepenindeling- en benadering door een sterke focus op de drijfveren en waarden van mensen. Juist waarden zijn een cruciaal verklarende factor voor waarom mensen ambiëren wat ze ambiëren, kopen wat ze kopen, zien wat ze zien en waarom zij zich bij verschillende media thuis voelen. Het Mentality-model kent acht sociale milieus en heeft zich volgens Motivaction bewezen als een adequate methode om het gedrag van mensen te verklaren en te begrijpen. Door onderzoek naar de belevingswereld van mensen, krijgen organisaties meer inzicht in wat hun doelgroepen beweegt, hoe trends ontstaan en in welke bredere context zij opereren. Daarmee onderscheid het model van Motivaction zich van andere segmentatiemodellen die veel sterker leunen op sociodemografische kenmerken en/of regio. 

Inzicht in relevante doelgroepen

"De Vrijetijdsprofielen bieden naast inzicht in relevante doelgroepen ook hulp bij het maken van keuzes op strategisch en operationeel niveau voor leisure organisaties”, stelt Daan Damen, Research Consultant bij Motivaction. "Ze kunnen gebruikt worden bij het beantwoorden van vragen als: hoe kan de positionering van een organisatie worden aangescherpt? Of met welke tone-of-voice spreekt je een doelgroep succesvol aan? Zeker nu er door de coronacrisis wellicht nog scherpere keuzes moeten worden gemaakt waar men de komende tijd wel of geen geld aan uitgeeft, en welk aanbod het beste aansluit bij welke doelgroep.”


Link: https://www.motivaction.nl/kennisplatform/publicaties/publicatie-vrijetijdsprofielen-inzicht-in-wat-de-vrijetijdsconsument-beweegt?chronoform=PUBLICATIE-vrijetijdsprofielen&event=submit
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, leefstijlen, segmentatie,

CELTH





||| Nieuws |||

05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
04/02/25
Horeca in 2025: Wat je nu moet weten om je zaak future-proof te maken!
Het inspirerende evenement heeft opnieuw laten zien waar de horeca naartoe gaan en welke ontwikkelingen echt niet meer te negeren zijn.
04/02/25
Texelse Rosalie Lap nieuwe directeur VVV Texel
Vanaf maart is Rosalie Lap door de Raad van Toezicht van VVV Texel aangesteld als directeur VVV Texel.
04/02/25
Benoeming tot Officier en Ridder van het Légion d'Honneur
Op 28 januari heeft de Franse president Emmanuel Macron in het Élysée-paleis in Parijs Europa-Park-oprichter Roland Mack benoemd tot “Officier de la Légion d'honneur” en Michael Mack, managing partner van Europa-Park en CEO van MACK One, tot “Chevalier de la Légion d'Honneur”.
04/02/25
Museum Oudheden biedt tweede kaart gratis op Valentijnsdag
Een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari 2025, voordelig en dubbelgezellig met de prijsactie ‘2 entreekaartjes voor de prijs van 1’.
04/02/25
Exclusief voor leden
Cultureel aanbod onderdeel van arbeidsomstandigheden
Alleo en CultuurWerkt! bundelen krachten en maken populaire cultuur integraal onderdeel van arbeidsv...
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
04/02/25
RBT Heuvelrug & Vallei verwelkomt drie nieuwe bestuursleden
Belangrijke bestuurswissel bij Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei per januari 2025.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...