Geplaatst op: 16-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Half miljoen bezoeken voor druktemonitor Gelderland

Half miljoen bezoeken voor druktemonitor Gelderland
De monitor bezoekersdrukte die Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met steun van de provincie Gelderland ontwikkelde heeft 475.238 bezoeken getrokken. Een zeer groot deel van de bezoekers (88%) heeft als gevolg van de informatie drukke plekken hebben vermeden. Daarnaast wil 94% van de gebruikers in de toekomst de monitor weer gebruiken.

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontwikkelde in opdracht van provincie Gelderland de monitor bezoekersdrukte. Een tool die liet zien op welke plekken het deze zomer druk was en waar juist niet. Door alternatieven aan te bieden voor drukke plekken, werden bezoekers over de provincie gespreid en de veiligheid van bezoeker en inwoners gewaarborgd in tijden van het corona-virus. Toerisme-gedeputeerde Peter van ’t Hoog: "De monitor bezoekersdrukte is succesvol geweest, ik ben blij dat dit instrument aan recreanten is aangeboden. Overigens blijven we ook na de zomer als provincie nadenken over het goed reguleren van de grote groep toeristen in Gelderland.”

Meeste gebruikers uit Gelderland

In totaal werd de monitor bezoekersdrukte 475.238 keer geraadpleegd. Het hoogste bezoekersaantal werd op één van de warmste zomerdagen van dit jaar - 31 juli - gemeten met 29.152. Maar liefst 150 websites plaatsten een widget met de bezoekersmonitor. De meeste gebruikers (50%) kwamen uit Gelderland. Publicitair heeft de druktemonitor Toerisme VAN geen windeieren gelegd. Online werden maar liefst 3 miljoen mensen bereikt en aandacht op landelijke radio- en tv-programma’s leverde 5 miljoen mensen.  

Gebruikers hebben drukke plekken vermeden

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, vroeg 627 gebruikers naar hun ervaringen.  Zij gaven de monitor een rapportcijfer 7,2. Zeer positief was dat een groot deel van de gebruikers (88%), drukke – ofwel de rood of oranje gemarkeerde locaties – hebben vermeden. Zij besloten één van de voorgestelde alternatieve ‘groene’ locaties te bezoeken (36%), op een ander tijdstip naar de gewenste locatie te gaan (52%) of thuis te blijven (6%). Slechts 6% heeft alsnog de locatie op het drukke tijdstip bezocht. 

Hoge toekomstige gebruiksintentie

Een ruime meerderheid van de respondenten (94%) geeft aan de monitor te willen blijven gebruiken. Niet alleen tijdens, maar ook na corona. De meesten zouden de tool ook aanraden aan familie en vrienden. ‘Het is goed om te zien dat onze monitor in de behoefte voorzag’, vertelt directeur Herre Dijkema. "Wij geloven dat spreiding van bezoek aan onze regio’s belangrijk blijft, zowel in tijd als plaats. Daarom zullen we de komende tijd nieuwe producten blijven ontwikkelen.”     

Extra inzet Airborne Region 

Oorspronkelijk zou de monitor bezoekersdrukte vlak na de zomervakantie eindigen, wanneer de topdrukte in de regio’s afneemt. Toch blijft de tool de laatste weken van september nog even actief om bezoekersdrukte tijdens de Airborne activiteiten te meten. Het gaat daarbij uitsluitend om de gemeenten Arnhem, Renkum, Ede en Overbetuwe.  


Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo's, bezoekersdrukte, visitormanagement, Gelderland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...