Geplaatst op: 28-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme

Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme
De Toerisme Top is alweer voorbij. Deze online editie vanuit Arnhem krijgt volgend jaar een vervolg in Winterswijk dat eigenlijk dit jaar gaststad was. Een kort verslag van het plenaire deel met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat, Jos Vranken, directeur NBTC, Jeroen Klijs van de Breda University en Annemiek Riefel van Bureau Ruimte en Vrije Tijd.  

Meest opvallende conclusie is dat 81% van de deelnemers aan de conferentie een reset van toerisme noodzakelijk vindt. Doorgaan op de puur economische weg met alleen maar meer toeristen zien ze niet zitten.

Op de Toerisme Top stak staatssecretaris Mona Keijzer de branche een hart onder de riem door te stellen dat Nederlanders veilig op vakantie kunnen. "Als Nederlanders massaal in Nederland op vakantie gaan, ligt er voor de sector een mooie toekomst in het verschiet”, stelde ze. Maar ondernemers moeten volgens Keijzer ook nadenken wat ze aan hun bedrijf moeten veranderen als corona langere tijd bij ons blijft. Het ministerie van EZK  ondersteunt daartoe zogenaamde field labs waar geëxperimenteerd wordt met nieuwe verdienmodellen binnen de 1,5 meter maatschappij. Keijzer ziet dat er een hele grote kans ligt voor de bestemming Nederland maar ze maakt zich wel zorgen om het tekort aan stageplaatsen voor mbo-ers: "Anders hebben we in de toekomst een tekort aan vakmensen die deze sector dan keihard nodig heeft.”

Toerisme heeft reset nodig

In een pol onder deelnemers aan de Toerisme Top bleek dat 81% de coronacrisis wil aangrijpen voor een reset van toerisme. En dat was een mooie steun voor het beleid van de staatssecretaris die met Perspectief 2030 in de hand daar al voor de coronacrisis mee bezig was: "We moeten deze crisis aangrijpen voor een reset van toerisme door voor elke plek te bepalen hoeveel gasten we willen hebben en welke type gasten we willen aantrekken.” Dat laat overigens volgens Jos Vranken, directeur NBTC  onverlet dat nu alle aandacht is gericht op acute steunmaatregelen en herstel. "Anders is alles wat we nu voor de toekomst bedenken hypothetisch.” Annemiek Riefel van Bureau Ruimte en Vrije Tijd stelde dat het gedachtengoed van Perspectief 2030 nu leeft als nooit tevoren.

Focus op big spenders?

Gastspreker Doug Lansky vond vanuit Zweden dat de focus op alleen maar meer toeristen de sector in het post-coronatijdperk niet gaat helpen. Hij vindt dat er een limiet moet komen op het aantal toeristen. Bestemmingen moeten daarvoor hoog spenderende toeristen scheiden van toeristen die weinig besteden. "Vul eerst je bestemming en attracties met toeristen die veel besteden en vul de resterende capaciteit op met andere toeristen”, hield hij het Nederlandse publiek voor. Bedrijven moeten daarvoor ‘out-of-the-box’ denken en bijzondere concepten ontwikkelen die een unieke beleving geven waarvoor gasten bereid zijn extra te betalen. Ondernemers moeten in de optiek van Lansky niet bang zijn om te falen en nieuwe ideeën gewoon uitproberen. Met "desperate times, ask for desperate measures”, sloot hij zijn bijdrage af. 

Iedereen moet op vakantie kunnen

Jeroen Klijs van de Breda University kon de redenering van Lansky goed volgen maar vond wel dat iedereen op vakantie moet kunnen blijven gaan: "Vakantie mag niet alleen voor de rijken beschikbaar zijn.” Hij vindt dat bestemmingen goed moeten nadenken over de plek die ze zijn en welke toeristen daarbij goed passen. Ook staatssecretaris Mona Keijzer klom op de bres voor vakantie voor iedereen. "Ik heb er moeite mee als de gewone Nederlander niet meer op vakantie kan gaan.” Aan de sector volgens Keijzer de opgave dat op een verantwoorde manier vorm te geven. 

Verschillen in impact tussen steden en landelijk gebied

Volgens Annemiek Riefel is de impact van de coronacrisis op de sector ongekend: "Maar ik zie grote verschillen tussen stedelijke en landelijke gebieden en daarmee zijn de opgaven ook heel verschillend.”  Jos Vranken van NBTC vulde aan door te stellen dat in steden de hotellerie die afhankelijk is van het zakelijke segment het heel erg moeilijk heeft. "Maar ondanks het feit dat kampeer- en bungalowbedrijven een goede zomer hebben gehad, betekent dat nog niet dat daar de problemen voorbij zijn. Ze hebben het slechte voorjaar nog niet goedgemaakt en het najaar ziet er niet heel erg positief uit.” Goed signaal is wel dat Nederlanders deze zomer heel veel dagjes uit hebben gemaakt en Duitse vakantiegangers ons land trouw zijn gebleven. "Dat resulteerde in een verdubbeling van het marktaandeel van Duitsland in de bezoekersmix.” 

Taart vergroten

Voor de stimulering van het binnenlands toerisme zijn vooral de provincies aan zet. Dat is in de optiek van Vranken een goede zaak maar hij maakte daar wel een kanttekening bij: "We moeten met elkaar vooral de taart zien te vergroten. Anders wordt de winst van de ene regio, het verlies van de andere regio.” 


De volgende Toerisme Top is op maandag 27 september 2021 in Winterswijk.
Link: https://toerismetop2020.nbtc.events/page/770196
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, corona, crisis

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...