Geplaatst op: 29-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Merk KRAS verdwijnt

Digitale transformatie bij TUI

Merk KRAS verdwijnt
KRAS verdwijnt, aanbod deels door naar TUI. Foto: TUI
De digitale transformatie binnen touroperator TUI zorgt er voor dat het bekende merk KRAS verdwijnt. TUI Nederland biedt momenteel producten aan onder de merken TUI en KRAS. Per 1 april 2021 zal TUI niet langer vakanties aanbieden onder het merk KRAS en wordt een groot deel van het productaanbod ondergebracht bij het merk TUI. Mogelijk leidt dat tot een reorganisatie.

In het kader van de digitale transformatie die TUI moet klaarmaken voor de toekomst en de kostenbesparingen die naar aanleiding van de coronapandemie nog dringender zijn geworden, zijn bepaalde ingrijpende maatregelen onvermijdelijk. Zo heeft TUI Nederland besloten om volledig de focus te leggen op haar hoofdmerk TUI. 

Aanbod gedeeltelijk verder

Het huidige aanbod van KRAS zal voor een deel behouden blijven, maar hierdoor voortaan onder het merk TUI worden aangeboden. Dit verlaagt de kosten en verhoogt de efficiëntie, omdat de focus dan komt te liggen op één merk op één platform. De doelgroep waar het merk KRAS zich op richt, de actieve 50+'ers, zal daarmee ook door TUI worden aangesproken met een relevant aanbod. 

Mogelijke personele gevolgen worden nog in kaart gebracht. Alle KRAS-afdelingen zijn al in een eerder stadium geïntegreerd binnen de TUI organisatie, sinds de sluiting van het pand in Ammerzoden afgelopen mei.

Het busbedrijf KRAS Touringcars in Ammerzoden staat los van TUI en is eigendom van de familie Kras. De samenwerking van TUI met KRAS Touringcars blijft bestaan.

KRAS viert net zijn eeuw niet

KRAS is een merk met een lange historie. In 1922 begint Johan Kras een lijndienst met paard en wagen van Ammerzoden naar Den Bosch. Na de oorlog specialiseert KRAS zich in groepsvervoer, dagtochten, georganiseerde uitstapjes en meerdaagse touringcarreizen. 

Vanaf 2007 richt KRAS zich als direct seller vooral op verkoop via internet. Het huidige KRAS biedt reizen naar meer dan tachtig landen, waaronder vliegvakanties, culturele (bus)rondreizen en (rivier)cruises. 

In 2000 wordt het bedrijf KRAS een onderdeel van het portfolio van TUI Nederland en vanaf oktober 2018 is KRAS een merk van TUI Nederland. Het merk is de laatste jaren vooral bekend om het toegesneden productaanbod voor actieve 50+'ers die graag de wereld ontdekken.

"Aan de wieg van de reisbranche"

Arjan Kers, general manager TUI Nederland: "KRAS stond aan de wieg van de reisbranche in Nederland en was een van de eerste bedrijven die zich op het uitgaand toerisme richtten. Het 100-jarig jubileum zou in 2022 vallen. Het besluit om het merk nu van de markt te halen is verstandig en noodzakelijk, maar valt me zwaar".
Trefwoorden: marketing, Kras, touroperator, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
24/12/24
Exclusief voor leden
Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
24/12/24
Exclusief voor leden
32% wil feestdagen zonder schoonouders
Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...