Geplaatst op: 15-10-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Einde van volledige evenementenbranche dreigt

Einde van volledige evenementenbranche dreigt
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay
De Nederlandse evenementensector wil van de overheid een perspectief en een plan voor evenementen in 2021. Als evenementen pas weer kunnen worden georganiseerd als we in de fase ‘waakzaam’ belanden, is het over en uit voor de complete evenementenbranche. Met die keiharde boodschap zoekt de Alliantie van Evenementenbouwers nadrukkelijk de publiciteit.

Volgens de Alliantie van Evenementenbouwers raken de nieuwe coronamaatregelen  de evenementensector wederom onevenredig hard. Het aantal besmettingen loopt op en dat is voor iedereen beangstigend. De alliantie begrijpt de precaire situatie maar het water staat de branche aan de lippen. Er is sterke behoefte aan perspectief en een plan voor 2021. Er is aangetoond dat de evenementensector mensen op een verantwoorde manier kan laten samenkomen. De overheid heeft de branche hier meermaals voor gecomplimenteerd. In andere woorden: de sector kan deel van de oplossing zijn in plaats van het probleem. 

Waar is het perspectief?

Er is volledig begrip dat er extra maatregelen moeten komen en ook dat er duidelijkheid moet komen in de gestelde regels. Een routekaart zou de branche perspectief geven. Echter, voelt de huidige routekaart als een stoplichtfunctie. Hij gaat pas in werking zodra we in de fase ‘waakzaam’ belanden; waar we nu ver vandaan zitten. In de huidige situatie is sprake van een maximaal aantal toegestane bezoekers per ruimte, te weten 30 personen. Niet rendabel voor het gros van de locaties. Jolanda Jansen, woordvoerder namens de Alliantie van Evenementenbouwers zegt: "We hebben maandenlang keihard gewerkt om alle evenementen en locaties coronaproof te krijgen. Dat heeft z’n vruchten afgeworpen. De branche heeft aangetoond mensen op een verantwoorde manier te kunnen laten samenkomen. Erkenning vanuit de overheid hebben we hier meermaals voor ontvangen.”

Test events in laatste fase

Juist vorige week heeft de branche met diverse ministeries aan tafel gezeten en was er overeenstemming over het belang van test events. De opgestelde protocollen worden in de praktijk getest om zo perspectief te bieden. Perspectief aan de branche maar ook aan het publiek. Ontspanning is essentieel voor iedereen. Sport, cultuur, evenementen, samenzijn. Jansen voegt toe: "Je merkt dat de maatschappij en de discussie verhardt, mensen hebben een uitlaatklep nodig. Wij kunnen dit faciliteren op een verantwoorde manier. Geen illegale feesten die nu aan het ontstaan zijn maar gecontroleerd en gereguleerd. Uit recent onderzoek van Fieldlab Evenementen blijkt dat meer dan 93% van de Nederlandse evenementenbezoeker het veilig acht om naar een evenement te gaan. Een soortgelijk aantal is bereid om mee te werken aan extra maatregelen. Kortom: laat ons aantonen dat wij juist kunnen helpen en er mogelijkheden zijn!”

Oproep aan de overheid  

De Alliantie van Evenementenbouwers wil met de overheid in gesprek blijven over een aantal aanpassingen op de TVL en NOW regelingen maar heeft vooral behoefte aan perspectief. Jansen zegt: "Deze situatie is voor zowel grote als kleine spelers niet langer houdbaar. Met deze nieuwe restricties kan dit jaar als verloren worden beschouwd voor de sector. Maar we willen en moeten verder kijken. We willen nú plannen maken voor de langere termijn en horen van de overheid of de pilots met snel testen volgend jaar een oplossing kunnen zijn. We moeten in januari weten waar we aan toe zijn; nog een jaar als dit, waarin we klap na klap na klap moeten incasseren, overleeft de sector niet. Zonder perspectief of plan is het einde oefening voor de volledige evenementenbranche.”
Trefwoorden: evenementen, corona, crisis

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...