Geplaatst op: 18-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tweede lockdown nekslag voor groepenmarkt

Tweede lockdown nekslag voor groepenmarkt
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
De Nederlandse watersport- en recreatiesector loopt door de tweede lockdown 158 miljoen euro aan omzet mis. Dat gevoegd bij de schade van het voorjaar van 700 miljoen euro en de totale schade loopt bijna naar een miljard euro. Vooral de groepsaccommodaties en buitensportbedrijven worden hard geraakt. Dat meldt brancheorganisatie HISWA-RECRON die pleit voor een Time Out Arrangement.

Medio september was er sprake van massale annuleringen en terugval van boekingen als gevolg van het negatief reisadvies vanuit Duitsland en België. Met de nieuwe lockdown is de schade alleen maar toegenomen. De 5.000 ondernemingen in de watersport- en recreatie zien een daling van 99% van de bestedingen van buitenlandse gasten. Maar ook Nederlandse gasten zijn terughoudender. De boekingsomzet van hen loopt van september tot en met december met 8% terug. 

Miljard coronaschade

"We hebben begrip voor de maatregelen om snel het virus in te dammen en met onze sectorprotocollen leveren wij onze bijdrage. Onze ondernemingen zijn gewoon open. Weliswaar is de horeca gesloten maar vaak worden alternatieven aangeboden zoals een afhaalservice" stelt Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON, de ondernemersorganisatie van bedrijven in de watersport en recreatie. "Maar door de nieuwe maatregelen kijkt de sector tot einde jaar naar een extra directe schade van 158 miljoen euro. Vanaf maart tot nu toe was de schade al 700 miljoen euro. Inclusief de voucherschade stevent de sector af op 1 miljard coronaschade." 

Groepenmarkt op slot

Met name de groepenmarkt wordt relatief zwaar getroffen. Vanaf maart kunnen deze bedrijven alleen maar kleine gezelschappen ontvangen met als gevolg dat zeven maanden lang de omzet 70% tot wel 90% lager is dan normaal. Voorlopig is er nog geen zicht op verruiming. Dijks: "dit valt buiten het bedrijfsrisico en hier moet de overheid bijspringen. Deze bedrijven vervullen een heel belangrijke maatschappelijk functie. Voor verenigings- en bedrijfsuitjes, schoolkampen familie- of vriendenweekenden. Zeker als we weer mogen, zullen mensen graag weer samen tijd met elkaar willen doorbrengen, maar dan moeten de mogelijkheden er nog wel zijn."

Time Out Arrangement

HISWA-RECRON pleit samen met andere sectoren bij het kabinet voor een Time Out Arrangement. Veel gezonde bedrijven zijn formeel niet gesloten maar hebben door de overheidsmaatregelen feitelijk al maanden een omzetschade van 65% tot wel 95% zoals de groepsaccommodaties en commerciële buitensportsector.

Eerder zei minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat in een overleg met KHN ‘gecharmeerd’ te zijn van het ideevoor een Time Out Arrangement en te werken aan een voorstel.  Een Time-Out Arrangement moet oplossingen bieden voor die bedrijven die door de coronamaatregelen eigenlijk (vrijwel ) niet meer kunnen ondernemen. De basis voor zo’n arrangement zou dan liggen in de Wet Homologatie Onderhands Akkoord ter voorkoming van faillissementen (de WHOA). Deze wet maakt het al mogelijk om met verschillende private schuldeisers tot collectieve afspraken te komen om een faillissement af te wenden. Het voorstel van Wiebes zal hier verdere advisering, coaching en instrumenten aan toevoegen om ondernemers te ondersteunen in het proces om tot zulke afspraken te komen. Wiebes verwacht het voorstel in november te kunnen publiceren.

Trefwoorden: watersport, verblijfsrecreatie, groepsaccommodaties, buitensport, corona, crisis

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...