Geplaatst op: 20-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Crowdfunding voor Museumtafels eindigt 40% boven doelbedrag

Crowdfunding voor Museumtafels eindigt 40% boven doelbedrag
Een museumtafel. Foto: Limburgs Museum
De crowdfundactie van het Limburgs Museum voor nieuwe Onvergetelijk Limburgs Museumtafels is succesvol afgerond. In vier weken is er 39.551 euro opgehaald, bijna 40% boven het doelbedrag van 29.000 euro. Dat is genoeg voor de aanschaf en inzet van drie nieuwe digitale aanraakschermen. Met die schermen in de vorm van mobiele tafels kunnen mensen met geheugenproblematiek, zoals dementie, in Limburgse zorginstellingen toch een duik nemen in de collectie van het Limburgs Museum, en daarmee in hun eigen verleden.

"We zijn verguld met de steun van zoveel Limburgers,” zegt museumdirecteur Bert Mennings. "Elk steentje heeft bijgedragen, van donaties van 5 euro tot giften van meer dan 1000 euro. We kunnen nu niet alleen extra exemplaren van de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel aanschaffen, we hebben ook de mogelijkheid om ze nog vaker dan gehoopt in verzorgingshuizen in heel de provincie in te zetten. Mét speciaal opgeleide rondleiders.”

Rondleiding

De Onvergetelijk Limburgs Museumtafel biedt een rondleiding door het Limburgs Museum, zonder het museum te bezoeken. Dat is een uitkomst voor mensen die niet meer in staat zijn naar het museumgebouw toe te komen. Dankzij de Onvergetelijk Limburgs Museumtafels kunnen de bewoners van Limburgse verzorgingshuizen toch genieten van museumstukken zoals een oude schoolfoto of een ouderwets fornuis. Met ondersteunende vragen, muziek- en beeldfragmenten en zintuiglijke prikkels roepen tafel en rondleider herinneringen op. Zo ontstaan waardevolle gesprekken. Op deze wijze biedt het Limburgs Museum bewoners op afstand plezier, herkenning én verbinding.

Lieve reacties

Veelzeggend is dat de 151 crowdfunders niet alleen donaties maar ook hartverwarmende berichtjes achterlieten op https://limburgsmuseum.creativefunding.nl/campagne/geluksmoment. Zo schreef iemand: "Hoe fijn kan het zijn om beelden te zien die herkenning oproepen, wanneer je in het dagelijks leven te kampen hebt met geheugenproblemen.” Nog een reactie: "Iedere stap om de onbereikbare wereld van mensen met dementie te verlichten verdient steun. Een mooi initiatief!”
En natuurlijk schreven veel donateurs ook over hun eigen ervaring met naasten: "Ter herinnering aan mijn moeder en vader die hiervan genoten zouden hebben.”
Topics:Cultuur
Trefwoorden: Museum, crowdfunding, ouderen, cultuur, management

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...