Geplaatst op: 30-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Register pleziervaartuigen zo lek als een mandje

Register pleziervaartuigen zo lek als een mandje
Afbeelding van Christo Anestev via Pixabay
Nederland moet een officieel register voor pleziervaartuigen krijgen. Daarvoor pleit brancheorganisatie HISWA-RECRON na berichten in de media dat het vrijwillige register door criminelen wordt misbruikt en goedwillende watersporters in het buitenland in de problemen komen door het huidige onduidelijke certificaat. 

Directe aanleiding voor de commotie is de berichtgeving in het NOS televisieprogramma Nieuwsuur waarin duidelijk werd dat criminelen het certificaat misbruiken door de suggestie te wekken dat ze onder Nederlandse vlag varen. Ook buitenlanders die met hun boot onder de radar van de eigen autoriteiten willen blijven, gebruiken het Nederlandse certificaat. Aan de andere kant ondervinden goedwillende watersporters in het buitenland problemen omdat het certificaat dat nu wordt verstrekt niet meer wordt geaccepteerd.

Jachten aan de ketting

In het televisieprogramma werd wederom duidelijk dat de registratie van boot, eigenaar en vlagvoering op vele punten zo lek is als een mandje. In Nederland kunnen bezitters van een pleziervaartuig bij het Watersportverbond een zogenaamd Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (IPC) aanvragen. Dat is een puur administratieve kwestie, er wordt geen controle uitgevoerd zoals bij een zeebrief. Dat certificaat wordt door het Watersportverbond in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verstrekt. Het is bedoeld als eigendomsbewijs maar werd misbruikt als zogenaamde vlagbrief waarmee eigenaren konden laten zien dat ze onder Nederlandse vlag voeren. Toen Nederland op deze certificaten de nationaliteit veranderde van Nederlands naar niet van toepassing accepteerden diverse landen het certificaat niet meer en legden diverse jachten aan de ketting. 

Zeebrief

Overigens kunnen pleziervaartuigen ook een zogenaamde zeebrief aanvragen. De ILT toetst of het eigendom van het vaartuig voldoet aan artikel 311 Wetboek van Koophandel. Dit resulteert in een nationaliteitsverklaring waarmee het vaartuig binnen één maand bij het Kadaster teboekgesteld moet worden. Na het plaatsen van het brandmerk op het schip en de definitieve inschrijving bij het Kadaster wordt de zeebrief afgegeven.  De zeebrief geeft het recht de Nederlandse vlag te voeren. Internationaal varen met een zeeschip zonder nationaliteit kan problemen veroorzaken bijvoorbeeld bij het bezoeken van buitenlandse havens en bij calamiteiten. Een zeebrief is het bewijs van nationaliteit van het zeeschip en vergelijkbaar met een paspoort voor een zeeschip. Het bezit van een zeebrief voorkomt problemen in het buitenland.

Aangescherpte regeling op komst

Het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) werken sinds mei aan een aanscherping van de regels voor de afgifte van het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP). Aanleiding zijn ontvangen signalen van oneigenlijk gebruik. De exacte uitwerking wordt dit najaar bekend. Begin volgend jaar moeten de nieuwe regels ingaan. 

HISWA-RECRON pleit voor botenregister

Volgens HISA-RECRON kunnen overtredingen op het water en criminele activiteiten  veel sneller en effectiever worden aangepakt. Een identificatie- en registratiesysteem (een ‘botenregister’) helpt hierbij. Het verbetert niet alleen de controle en handhaving van de politie en de Belastingdienst, maar ook van de Inspectie Leefomgeving en Transport, marechaussee, douane, zeehavenpolitie en waterkwaliteitsbeheerders. Zo wordt ook voorkomen dat sloopboten anoniem worden achtergelaten in jachthavens en overheidswater. Door een sluitende registratie krijgen alle watersporters eindelijk een eigendomsbewijs van hun boot. Dat is praktisch bij koop- en verkooptransacties, bij de afhandeling van verzekeringskwesties en het ontmoedigt criminele activiteiten.

Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON: "Nationale bootregistratie is een logische, kostenbesparende en effectieve oplossing. Wij pleiten al jaren voor één systeem, net zoals dat bij auto’s via het RDW uitstekend is geregeld. Gegevens als merk, type, bouwjaar en kentekennummer, gekoppeld aan eigenaarsgegevens en vlagvoering, moeten daarin worden opgenomen. Wij zijn opnieuw gestart met overleggen met diverse ministeries en handhavers. De berichtgeving in Nieuwsuur bevestigt weer eens dat er vaart moet worden gemaakt.”
Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, pleziervaartuigen, eigendom

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...