Het sentiment onder vrijetijdsondernemers gepeild
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Over het derde kwartaal zijn logiesverstrekkers het meest positief. Van het meldt 55% een toegenomen omzet. Opvallend genoeg is dat ook bij de reisbedrijven (53%) maar natuurlijk wel vanuit een absoluut dieptepunt.
Van alle bedrijven meldt de helft een verslechterde winstgevendheid in de afgelopen drie maanden, een kwart ziet een gelijkblijvende winstgevendheid en een kwart zag een hogere winst. Natuurlijk wel steeds vanaf een lage basis in het tweede kwartaal.
Negatief over omzet in vierde kwartaal
Voor de komende drie maanden zijn de ondernemers een stuk negatiever. Daar verwacht een ruime meerderheid (62% tot 85%) dat de omzet zal afnemen. En dat terwijl de enquete begin oktober is afgenomen, nog voor de strengere maatregelen. Grootste belemmering is onvoldoende vraag. Daarover zijn vooral reisbureau’s negatief. In de logiesverstrekking en sport en recreatie speelt dat in mindere mate.
Van alle bedrijven meldt de helft een verslechterde winstgevendheid in de afgelopen drie maanden, een kwart ziet een gelijkblijvende winstgevendheid en een kwart zag een hogere winst. Natuurlijk wel steeds vanaf een lage basis in het tweede kwartaal.
Positief gestemd over 2021
Voor 2021 verwacht een krappe tot ruim meerderheid van de ondernemers (38% tot 84%) dat de omzet zal toenemen, natuurlijk wel vanaf een veel lagere basis. Het meest positief zijn reisbedrijven. Van hen verwacht 84% in 2021 een hogere omzet te kunnen behalen dan in 2019. Gevolgd door sport en recreatie (58%), eet- en drinkgelegenheden (44%) en logiesverstrekking (38%).
Tabel 1: Verwachtingen en sentimenten van ondernemers in de vrijetijdssector, 4e kwartaal 2020, in %
Bron: CBS
NB: Veldwerk begin oktober uitgevoerd
Bedrijven blijven investeren
Dit jaar zijn de investeringen in de sector sterk teruggevallen. Een ruime meerderheid (50% tot 71%) van de bedrijven meldt in 2020 afnemende investeringen. Opvallend is dat juist in 2021 vrijetijdsbedrijven blijven investeren. Tussen de 40% en 60% van de bedrijven meldt gelijkblijvende investeringen. Een kwart ziet de investeringen juist toenemen.
Topics:Cultuur, Dagrecreatie, Horeca, Reis & vervoer, Sport, Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: omzet, ondernemen, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, recreatie