Geplaatst op: 19-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

76% van mindervalide toiletten is niet schoon

Oproep tot meer bewustwording in sector leisure

76% van mindervalide toiletten is niet schoon
De onderzoeksresultaten.
Driekwart van de mindervalide toiletten onderweg is niet schoon en heeft niet (of onvoldoende ) de voorzieningen die de gebruiker nodig heeft. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv onder mindervalide gebruikers van openbare toiletten. Voor dit probleem willen de stichting en het bedrijf meer bewustwording bij onder meer hotels, restaurants en andere locaties in leisure.

Vandaag, op Wereld Toiletdag, wordt zichtbaar hoe groot het probleem is. Het is een taboe, maar het ontbreken van een openbaar, toegankelijk toilet is voor bijvoorbeeld veel ouderen een reden om thuis te blijven. Terwijl het ondernemen van activiteiten buitenshuis belangrijk is om eenzaamheid tegen te gaan. Juist voor deze groep moet er dus een toegankelijk en schoon toilet komen in de openbare ruimte zoals hotels, restaurants, winkelcentra en benzinepompen, zodat toiletbezoek geen reden meer is om thuis te blijven.

Onderzoeksresultaten

Zo geeft 69% van de gebruikers (mensen met een mobiliteitsbeperking) aan een mindervalide toilet niet te kunnen vinden op een openbare locatie als ze onderweg zijn, blijken toegankelijke toiletten soms tot nooit schoon (76%) en vinden gebruikers er niet de hulpmiddelen die ze nodig hebben (74%). 

Een douche-wc en sta-op-functie zijn de twee functies die gebruikers het meest zouden waarderen bij een dergelijk toilet (resp. 45% en 38%). Dat en meer blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv, vanuit hun deelname aan het Europese project Toilet For Me. 



Toilet For Me

Het Europese project Toilet For Me wil bijdragen aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Daarom wordt een modern mindervalide toilet voor de openbare ruimte ontwikkeld, geschikt voor iedereen met een beperking dat toegankelijk, gebruiksvriendelijk en schoon is. Stichting Gouden Dagen en Sanmedi bv zijn beide consortiumpartner van Toilet For Me. Stichting Gouden Dagen is een organisatie die zich inzet tegen eenzaamheid onder ouderen in Nederland, onder andere door hun mobiliteit te vergroten waardoor zij eropuit kunnen en leuke dingen kunnen ondernemen. Sanmedi is marktexpert in het verzorgen van aangepast sanitair voor ouderen en mensen met een beperking.
Trefwoorden: mindervalide, toilet, reizen, accommodatie, horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...