Geplaatst op: 30-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken

Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland. 

Op sociale media wordt veel gesproken over toeristische bestemmingen in zowel positieve als negatieve zin. Toeristen delen vaak hun ervaringen via sociale media met vrienden, familie en kennissen. Er zijn diverse partijen die deze data verzamelen, analyseren en vervolgens aanbieden aan bestemmingen. Bestemmingen kunnen deze data gebruiken om het sentiment over de bestemming te meten en te volgen. Deze data kunnen gebruikt worden als input voor het meten van het imago en de tevredenheid over een bestemming. Daarnaast biedt het inzicht in de verschillen in het sentiment over tijd (real time monitoring). Hierdoor kunnen bestemmingen sneller reageren op zowel positieve als negatieve sentimenten. 

Wat leveren sentimentdata op?

Maar wat kunnen bestemmingen doen met de negatieve en positieve sentimenten? Kan hierop geacteerd worden? En zo ja, hoe? Ook is een beeld gevormd van de methodologische mogelijkheden en beperkingen. En dat levert praktische inzichten op. De belangrijkste conclusies:
  • Online sentiment levert geen tevredenheidsmeting op omdat de gebruikers van sociale media niet representatief zijn voor bezoekers van een bestemming en  de bestemming soms niet eens hebben bezocht.
  • Online sentiment data zijn vooral geschikt voor specifieke bestemmingen, zoals een stad of specifieke locatie bijvoorbeeld een attractie of museum. Ze zijn minder geschikt voor grotere gebieden omdat het dan vanwege de keuze van tags moeilijker is om volledig te zijn.
  • De data geven op dagniveau inzicht in het sentiment waardoor het mogelijk is het effect van  campagnes of de inzet van influencers te meten. 
  • In combinatie met andere databronnen kunnen online sentiment data ‘kleuring’ geven aan feitelijke ontwikkelingen.

Grote methodologische bezwaren

De onderzoekers van het DDL plaatsen overigens grote methodologische bezwaren bij het meten van sentimenten op sociale media. Zo is de achterliggende data van aanbieders van sentimentmeters vaak niet toegankelijk. Is de keuze van de hashtags cruciaal en hebben opdrachtgevers vaak geen compleet beeld van de hashstags die consumenten gebruiken. Bovendien is de vertaling van de inhoud van het bericht naar het juiste sentiment niet altijd nauwkeurig. Ook speelt de actualiteit vaak een rol in de grote pieken en dalen die sentimentmeters laten zien. De onderzoekers vragen zich af of het sentiment over een bestemming dan werkelijk is omgeslagen of het het gewoon een spike in de actualiteit is. Die laatste stelling wordt bewezen door het feit dat meestal al de dag daarna het sentiment op een normaal niveau is. 
Link: https://www.nbtc.nl/nl/home/artikel/ddl-online-sentiment-bestemming-nl-samenvatting.htm
Trefwoorden: vakanties, dagrecreatie, toerisme, onderzoek, sociale media, sentiment, bestemmingen

CELTH





||| Nieuws |||

29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...