Geplaatst op: 11-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Fors verlies voor TUI maar optimisme over de toekomst

Fors verlies voor TUI maar optimisme over de toekomst

De COVID-19-pandemie is de grootste crisis die reisbedrijf TUI ooit heeft meegemaakt. En dat is te zien in de resultaten over het gebroken boekjaar van de reisgigant.

Het jaar begon nog zo goed voor TUI. In februari 2020 lagen de boekingen al 14% voor op het jaar daarvoor. Maar die droom werd wreed verstoord. De omzet over het hele boekjaar 2019/2020 daalde met 58% naar 7,9 miljard euro wat een verlies van 3 miljard euro opleverde. Het aantal klanten daalde met 62% naar 8 miljoen.

In Nederland, België en Frankrijk daalde de omzet eveneens met 58%; van 3,2 miljard euro in 2019 naar 1,4 miljard euro in 2020. TUI leed in deze zogenaamde westelijke regio een verlies van 446 miljoen euro. Het aantal klanten in deze regio daalde van 5,8 miljoen in 2019 naar 2,4 miljoen in 2020.

Pas in 2022 reisverkeer weer op niveau

TUI heeft inmiddels de bezuinigingen opgeschroefd van 300 miljoen euro naar 400 miljoen euro. Positief lichtpuntje is dat de aankondigingen van diverse vaccins TUI direct boekingen opleverde. TUI verwacht overigens dat pas in 2022 het reisverkeer weer op het pre-coronaniveau zit. Het jaar 2021 zien ze echt als een overgangsjaar. Daarbij zal het vrijetijdsverkeer zich sneller herstellen dan de zakelijke reismarkt.

Op de korte termijn doet de opleving van het virus de winterboekingen voor 2020/2021 geen goed. Die liggen 82% achter op vorig jaar. Het reisbedrijf heeft voor de winter slechts 552.000 boekingen binnen. TUI spreekt de facto van een soft lockdown van Europa.

Diep in de schulden

Al met al is TUI door de pandemie diep in de schulden terecht gekomen. Had op 30 september 2019 TUI nog voor 910 miljoen euro aan leningen uitstaan, een jaar later is dat 6,4 miljard euro.

Corona heeft digitalisering versneld

Positief aan de crisis is dat het volgens TUI de digitale ontwikkelingen heeft versneld. Zo wil TUI met  haar platform TUI Musement wereldwijd marktleider worden voor activiteiten en excursies. Deze markt is na luchtvaart en hotels de derde grootste toeristische markt en wordt geschat op 160 miljard euro. Ook voor de hotels heeft TUI een platform gebouwd dat ze in staat stelt individuele hotelkamers met een eigen profiel op de markt te zetten. Daardoor was TUI in staat de prijzen per kamer per nacht met 10 tot 15 euro te verhogen. Dat platform komt ook voor andere hotels beschikbaar.

Link: https://www.tuigroup.com/damfiles/default/tuigroup-15/en/investors/6_Reports-and-presentations/Presentations/2020/TUI_Group_FY20_Results-Presentation-vFINAL-CLEAN.pdf-21f095532a0c3224c61d92538badf519.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven touroperators, crisis, corona

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...