Fors verlies voor TUI maar optimisme over de toekomst
De COVID-19-pandemie is de grootste crisis die reisbedrijf TUI ooit heeft meegemaakt. En dat is te zien in de resultaten over het gebroken boekjaar van de reisgigant.
Het jaar begon nog zo goed voor TUI. In februari 2020 lagen de boekingen al 14% voor op het jaar daarvoor. Maar die droom werd wreed verstoord. De omzet over het hele boekjaar 2019/2020 daalde met 58% naar 7,9 miljard euro wat een verlies van 3 miljard euro opleverde. Het aantal klanten daalde met 62% naar 8 miljoen.
In Nederland, België en Frankrijk daalde de omzet eveneens met 58%; van 3,2 miljard euro in 2019 naar 1,4 miljard euro in 2020. TUI leed in deze zogenaamde westelijke regio een verlies van 446 miljoen euro. Het aantal klanten in deze regio daalde van 5,8 miljoen in 2019 naar 2,4 miljoen in 2020.
Pas in 2022 reisverkeer weer op niveau
TUI heeft inmiddels de bezuinigingen opgeschroefd van 300 miljoen euro naar 400 miljoen euro. Positief lichtpuntje is dat de aankondigingen van diverse vaccins TUI direct boekingen opleverde. TUI verwacht overigens dat pas in 2022 het reisverkeer weer op het pre-coronaniveau zit. Het jaar 2021 zien ze echt als een overgangsjaar. Daarbij zal het vrijetijdsverkeer zich sneller herstellen dan de zakelijke reismarkt.
Op de korte termijn doet de opleving van het virus de winterboekingen voor 2020/2021 geen goed. Die liggen 82% achter op vorig jaar. Het reisbedrijf heeft voor de winter slechts 552.000 boekingen binnen. TUI spreekt de facto van een soft lockdown van Europa.
Diep in de schulden
Al met al is TUI door de pandemie diep in de schulden terecht gekomen. Had op 30 september 2019 TUI nog voor 910 miljoen euro aan leningen uitstaan, een jaar later is dat 6,4 miljard euro.
Corona heeft digitalisering versneld
Positief aan de crisis is dat het volgens TUI de digitale ontwikkelingen heeft versneld. Zo wil TUI met haar platform TUI Musement wereldwijd marktleider worden voor activiteiten en excursies. Deze markt is na luchtvaart en hotels de derde grootste toeristische markt en wordt geschat op 160 miljard euro. Ook voor de hotels heeft TUI een platform gebouwd dat ze in staat stelt individuele hotelkamers met een eigen profiel op de markt te zetten. Daardoor was TUI in staat de prijzen per kamer per nacht met 10 tot 15 euro te verhogen. Dat platform komt ook voor andere hotels beschikbaar.